Trending By: Padin May 22, 2021 @ 1:48pm

Kerana Sotong Masak Hitam, Netizen Panggil Siti Sarah ‘Bodoh’

Penyanyi Siti Sarah mendedahkan dirinya dikecam oleh netizen selepas berkongsi video dirinya sedang menyediakan juadah sotomg masak hitam.

Ada warganet yang mendakwa sotong masak hitam haram dimakan lalu memanggil Sarah dengan gelaran ‘bodoh’.

Bagi mendapatkan kesahihan mengenai dakwaan tersebut, Sarah meminta suaminya, pelawak dan usahawan Shuib Sepahtu untuk bertanya kepada pendakwah selebriti, Imam Muda Asyraf mengenai hukum makan dakwat sotong yang dikatakan haram.

Sarah berkongsi perkara terbabit di hantaran Instagram miliknya untuk memberikan pencerahan dan memuat naik rakaman suara penjelasan Imam Muda Asyraf.

Dalam rakaman suara terbabit, Imam Muda Asyraf menjelaskan bahawa hukum makan dakwat sotong adalah harus dan ia turut terkandung dalam laman web Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

“Sarah ini memang tak pandai… Banyak nak kena belajar tapi orang yang konon tahu semua benda tak payah la senang-senang nak bodohkan orang.

“Jaga adab bila nak cakap. Cuba kalau Sarah bodoh-bodohkan orang yang Sarah tak kenal, sudah tentu ramai melenting punya.

“Bila Sarah sendiri pun keliru ada teguran macam tu, terus minta tolong Shuib bertanya kepada Imam Muda Asyraf.

“Terima kasih Imam Muda sudi bagi pencerahan. Ha, Imam Muda salah ke? Jangan pula ada yang nak pertikai lagi sebab mufti sendiri ada beri penjelasan di laman web rasminya. Dalam tu boleh baca, hukum makan dakwat sotong adalah harus,” katanya.

Menurut Iman Muda Asyraf lagi, setiap apa yang berada dalam perut binatang sememangnya sudah dikategorikan najis namun dakwat itu tidak haram kerana ia sudah menjadi sebahagian sotong.

“Memang kalau ikut Mazhab Shafiʽi dan sebahagian fakwa pun kata dakwat sotong dikategori sebagai najis. Setiap dalam perut binatang sama ada ikan atau apa saja termasuk dakwat sotong adalah najis.

“Cumanya, pandangan-pandangan zaman pada hari ini, antaranya sebahagian ulama contohnya Mufti Wilayah Perseketuan kata tidak haram kerana ia bukan najis sebab dah jadi sebahagian sotong.

“Jadi, untuk selamat kalau sotong itu dimasak terus dengan dakwat harus bersih… tak ada masalah. Kalau beli dakwat sotong asing, kita masukkan… Itu kalau boleh kita elakkan lebih baik untuk keluar daripada perselisihan pandangan para ulama,” katanya.

Dalam pada itu, pelantun lagu Jangan Kau Mimpi itu turut berkongsi video penjelasan daripada Pencetus Ummah (PU) Azman mengenai perkara itu.

“Ha, siapa yang cakap bodoh tu? Tak baik tau. Takkan la tahap mufti yang hebat bab agama main suka-suka hati nak jatuhkan hukum kan. Lepas tu ada juga yang berikan kepada Sarah video penjelasan PU Azman mengenai benda ni.

“Jadi lepas ini masaklah sotong masak hitam tenang-tenang… Tak payah was-was atau rasa geli. Ada mufti dah jelaskan pun yang dakwat hitam tu dah jadi sebahagian daripada sotong tapi kalau nak faham lagi dengar rakaman suara itu.

“Kita sama-sama belajar okay. Janganlah sebab satu benda tu korang tak setuju terus gelar orang bodoh. Tak baiklah,” katanya.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Thu, 4 Jan 2018

Wan Azizah Umum Anwar Bakal Bebas 11 Jun Ini

Tempoh hukuman penjara bagi Anwar selama lima tahun dipendekkan menjadi 3 tahun

Trending Tue, 17 Nov 2020
Featured Mon, 20 Apr 2020

Tom patah hati, ini pengakhiran kisah Tom & Jerry yang ramai tidak tahu!

Pengarah siri animasi ini temui ajal Khamis lalu.

Featured Thu, 24 Jun 2021

Tarikh Bayaran i-Sinar Julai 2021 Dan Cara Semak (Bulan Terakhir Kategori 2)

Isu i-Sinar masih lagi menjadi perdebatan hangan netizen di laman sosial. Ramai tertanya-tanya bila agaknya tarikh bayaran i-Sinar bulan Julai akan dikreditkan ke akaun bank masing-masing, dan bilakah tarikh akhir pembayaran i-Sinar? Baca artikel berkaitan : […]

Trending Mon, 31 May 2021

Dek Kerana Terlalu Penat, Dr Noor Hisham Rayu Rakyat Bantu Frontliners

Gaisss… tolong patuh SOP untuk 2 minggu ni je!

Trending Thu, 20 May 2021

Walau Tak Dapat Pulang Ke Kampung, Fattah Amin Teruja Sambut Raya Dengan Fatima

Pelakon popular, Fattah Amin meraikan sambutan Hari Raya Aidilfitri dengan penuh kesyukuran dalam kesederhanaan meskipun aktiviti ziarah rumah ke rumah tidak dibenarkan tahun ini. Menurut suami kepada aktres Nur Fazura ini, dia dan isteri bersemangat […]

Trending Sun, 15 Jul 2018

Reka Cincin Untuk Tunang, Bekas Kekasih Justin Bieber Tak Hairan

Justin terlibat mereka bentuk cincin pertunangan dan dia mahu cincin tersebut kelihatan cantik di jari tunangnya.

Trending Thu, 14 Jun 2018

Kim Jong Un Literally Brings a Portable Toilet Everywhere He Goes

But there’s a really good reason why he’s doing so.

Trending Thu, 27 May 2021

| Live TV