Trending By: Padin May 22, 2021 @ 1:48pm

Kerana Sotong Masak Hitam, Netizen Panggil Siti Sarah ‘Bodoh’

Penyanyi Siti Sarah mendedahkan dirinya dikecam oleh netizen selepas berkongsi video dirinya sedang menyediakan juadah sotomg masak hitam.

Ada warganet yang mendakwa sotong masak hitam haram dimakan lalu memanggil Sarah dengan gelaran ‘bodoh’.

Bagi mendapatkan kesahihan mengenai dakwaan tersebut, Sarah meminta suaminya, pelawak dan usahawan Shuib Sepahtu untuk bertanya kepada pendakwah selebriti, Imam Muda Asyraf mengenai hukum makan dakwat sotong yang dikatakan haram.

Sarah berkongsi perkara terbabit di hantaran Instagram miliknya untuk memberikan pencerahan dan memuat naik rakaman suara penjelasan Imam Muda Asyraf.

Dalam rakaman suara terbabit, Imam Muda Asyraf menjelaskan bahawa hukum makan dakwat sotong adalah harus dan ia turut terkandung dalam laman web Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

“Sarah ini memang tak pandai… Banyak nak kena belajar tapi orang yang konon tahu semua benda tak payah la senang-senang nak bodohkan orang.

“Jaga adab bila nak cakap. Cuba kalau Sarah bodoh-bodohkan orang yang Sarah tak kenal, sudah tentu ramai melenting punya.

“Bila Sarah sendiri pun keliru ada teguran macam tu, terus minta tolong Shuib bertanya kepada Imam Muda Asyraf.

“Terima kasih Imam Muda sudi bagi pencerahan. Ha, Imam Muda salah ke? Jangan pula ada yang nak pertikai lagi sebab mufti sendiri ada beri penjelasan di laman web rasminya. Dalam tu boleh baca, hukum makan dakwat sotong adalah harus,” katanya.

Menurut Iman Muda Asyraf lagi, setiap apa yang berada dalam perut binatang sememangnya sudah dikategorikan najis namun dakwat itu tidak haram kerana ia sudah menjadi sebahagian sotong.

“Memang kalau ikut Mazhab Shafiʽi dan sebahagian fakwa pun kata dakwat sotong dikategori sebagai najis. Setiap dalam perut binatang sama ada ikan atau apa saja termasuk dakwat sotong adalah najis.

“Cumanya, pandangan-pandangan zaman pada hari ini, antaranya sebahagian ulama contohnya Mufti Wilayah Perseketuan kata tidak haram kerana ia bukan najis sebab dah jadi sebahagian sotong.

“Jadi, untuk selamat kalau sotong itu dimasak terus dengan dakwat harus bersih… tak ada masalah. Kalau beli dakwat sotong asing, kita masukkan… Itu kalau boleh kita elakkan lebih baik untuk keluar daripada perselisihan pandangan para ulama,” katanya.

Dalam pada itu, pelantun lagu Jangan Kau Mimpi itu turut berkongsi video penjelasan daripada Pencetus Ummah (PU) Azman mengenai perkara itu.

“Ha, siapa yang cakap bodoh tu? Tak baik tau. Takkan la tahap mufti yang hebat bab agama main suka-suka hati nak jatuhkan hukum kan. Lepas tu ada juga yang berikan kepada Sarah video penjelasan PU Azman mengenai benda ni.

“Jadi lepas ini masaklah sotong masak hitam tenang-tenang… Tak payah was-was atau rasa geli. Ada mufti dah jelaskan pun yang dakwat hitam tu dah jadi sebahagian daripada sotong tapi kalau nak faham lagi dengar rakaman suara itu.

“Kita sama-sama belajar okay. Janganlah sebab satu benda tu korang tak setuju terus gelar orang bodoh. Tak baiklah,” katanya.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Sat, 24 Feb 2018

Anak Sesak Nafas, Kenal Pasti Tanda Amaran Dan Bertindak Segera

Bila anak dah sesak nafas, ibu bapa pastinya panik, kenal pasti tanda amaran dengan pantasye

Featured Wed, 3 Aug 2022

Penuh Tin Atas Jalan Raya! Akibat Lori Sardin Terbalik, Trafik Sesak Lebih 3KM

Alahai, jenuh nak bersihkan jalan tu 😌 Harapnya tiada yang tercedera. Tapi… ada yang cakap tinggal bawa roti je tu 👀

Featured Fri, 1 Oct 2021

“Saya Rasa Berdosa, Takut Azab Allah Dari Kejian Manusia” – Didakwa Dengki Terhadap Ebit Lew, Firdaus Wong Buka Mulut

Sejak tular video seks yang didakwa milik pendakwah terkenal, Ustaz Ebit Lew (UEL), pelbagai spekulasi mulai timbul. Malah, nama pendakwah Firdaus Wong turut terpalit gara-gara mendedahkan perbualan lucah didakwa milik UEL. Terbaharu, menerusi program bual […]

Featured Sat, 19 Mar 2022

Hadiah Buat Peminat, Fazura Teruja Bakal Kembali Berlakon Drama Bersiri Konsep Islamik!

Wah, berita baik untuk semua peminat yang merindui Fazura beraksi di kaca televisyen 🤩🤩 Semoga dipermudahkan! 😘

Trending Mon, 13 Jul 2020

Aishwarya Rai, Anak Perempuan Dijangkiti COVID-19

Terkejut! Pelakon popular Bollywood, Aishwarya Rai Bachchan dan anak perempuannya telah disahkan positif COVID-19. Bekas ratu cantik dunia itu disahkan positif sehari selepas bapa mertuanya, megastar veteran Bollywood, Amitabh Bachchan, 77, serta suami Aishwarya, Abhishek […]

Featured Thu, 8 Sep 2022

Raja Gelek, Datuk M Daud Kilau Kritikal Akibat Paru-paru Berair

Allahuakbar 😢 Sedihnya tengok 😔 Semoga Allah permudah segala urusan beliau 💕

Trending Thu, 18 Jul 2019

[BREAKING] Samuel’s Father Found Killed with “Signs of Blunt Force Trauma”

We send our sincere condolences to Samuel and his family. May his father rest in peace.

Featured Fri, 1 Apr 2022

Syed Saddiq Jawab Salam Yasin Sulaiman – “Bukan Satu Tugas Mudah, Tapi..”

Syed Saddiq menegaskan akan tetap berpegang teguh kepada pendiriannya..