Trending By: Padin May 22, 2021 @ 1:48pm

Kerana Sotong Masak Hitam, Netizen Panggil Siti Sarah ‘Bodoh’

Penyanyi Siti Sarah mendedahkan dirinya dikecam oleh netizen selepas berkongsi video dirinya sedang menyediakan juadah sotomg masak hitam.

Ada warganet yang mendakwa sotong masak hitam haram dimakan lalu memanggil Sarah dengan gelaran ‘bodoh’.

Bagi mendapatkan kesahihan mengenai dakwaan tersebut, Sarah meminta suaminya, pelawak dan usahawan Shuib Sepahtu untuk bertanya kepada pendakwah selebriti, Imam Muda Asyraf mengenai hukum makan dakwat sotong yang dikatakan haram.

Sarah berkongsi perkara terbabit di hantaran Instagram miliknya untuk memberikan pencerahan dan memuat naik rakaman suara penjelasan Imam Muda Asyraf.

Dalam rakaman suara terbabit, Imam Muda Asyraf menjelaskan bahawa hukum makan dakwat sotong adalah harus dan ia turut terkandung dalam laman web Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

“Sarah ini memang tak pandai… Banyak nak kena belajar tapi orang yang konon tahu semua benda tak payah la senang-senang nak bodohkan orang.

“Jaga adab bila nak cakap. Cuba kalau Sarah bodoh-bodohkan orang yang Sarah tak kenal, sudah tentu ramai melenting punya.

“Bila Sarah sendiri pun keliru ada teguran macam tu, terus minta tolong Shuib bertanya kepada Imam Muda Asyraf.

“Terima kasih Imam Muda sudi bagi pencerahan. Ha, Imam Muda salah ke? Jangan pula ada yang nak pertikai lagi sebab mufti sendiri ada beri penjelasan di laman web rasminya. Dalam tu boleh baca, hukum makan dakwat sotong adalah harus,” katanya.

Menurut Iman Muda Asyraf lagi, setiap apa yang berada dalam perut binatang sememangnya sudah dikategorikan najis namun dakwat itu tidak haram kerana ia sudah menjadi sebahagian sotong.

“Memang kalau ikut Mazhab Shafiʽi dan sebahagian fakwa pun kata dakwat sotong dikategori sebagai najis. Setiap dalam perut binatang sama ada ikan atau apa saja termasuk dakwat sotong adalah najis.

“Cumanya, pandangan-pandangan zaman pada hari ini, antaranya sebahagian ulama contohnya Mufti Wilayah Perseketuan kata tidak haram kerana ia bukan najis sebab dah jadi sebahagian sotong.

“Jadi, untuk selamat kalau sotong itu dimasak terus dengan dakwat harus bersih… tak ada masalah. Kalau beli dakwat sotong asing, kita masukkan… Itu kalau boleh kita elakkan lebih baik untuk keluar daripada perselisihan pandangan para ulama,” katanya.

Dalam pada itu, pelantun lagu Jangan Kau Mimpi itu turut berkongsi video penjelasan daripada Pencetus Ummah (PU) Azman mengenai perkara itu.

“Ha, siapa yang cakap bodoh tu? Tak baik tau. Takkan la tahap mufti yang hebat bab agama main suka-suka hati nak jatuhkan hukum kan. Lepas tu ada juga yang berikan kepada Sarah video penjelasan PU Azman mengenai benda ni.

“Jadi lepas ini masaklah sotong masak hitam tenang-tenang… Tak payah was-was atau rasa geli. Ada mufti dah jelaskan pun yang dakwat hitam tu dah jadi sebahagian daripada sotong tapi kalau nak faham lagi dengar rakaman suara itu.

“Kita sama-sama belajar okay. Janganlah sebab satu benda tu korang tak setuju terus gelar orang bodoh. Tak baiklah,” katanya.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Sat, 8 Dec 2018

Jentera Pengorek Memanjat Menara di Vienna, Austria.

Menara khas dibina bagi membolehkan jentera pengorek ini ‘memanjat’.

Trending Thu, 1 Oct 2020

Covid-19 : 89 Kes Baharu Dan 2 Kematian Dicatatkan

Jangan mudah mengalah, terus patuh SOP!

Trending Fri, 4 Dec 2020
Trending Sun, 20 Dec 2020
Trending Fri, 12 Feb 2021

“5 Tahun Kahwin, Tak Pernah Honeymoon Dengan Syatilla” – Shaheizy Sam

Pasangan selebriti popular, Shaheizy Sam dan Syatilla Melvin mendedahkan mereka tidak pernah berbulan madu walaupun sudah lima tahu mendirikan rumah tangga. Menyambut ulang tahun perkahwinan pada 8 Februari lalu, Sam dan Tilla sepatutnya bercuti namun […]

Trending Tue, 1 Dec 2020
Trending Tue, 3 Apr 2018

Pelakon Kacak Hollywood Channing Tatum Sudah Berpisah Dengan Isterinya Jenna Dewan. Oh Tidak!

Mula-mula Chris Pratt yang berpisah dengan isterinya Anna Faris. Kini Channing Tatum pula dengan isterinya Jenna Dewan yang telah bersama selama 9 tahun.

Trending Mon, 21 Jan 2019

走路速度越快「越不快乐」从小地方看你的人生愉悦指数

现代城市步调紧凑,步伐似乎也因为压力与时间压缩而变得急促!其实走路与个性有相当大的关联,从走路的方式,多少也能反映出一个人的特质……

Trending Mon, 16 Mar 2020

[VIDEO] Mitos Atau Fakta? Covid-19 Boleh Rosakkan Organ Hingga Menyebabkan Kematian

Apapun, sentiasa membasuh tangan dan memakai topeng muka gais!

| Live TV