Trending By: Salma Syahbuddin February 23, 2021 @ 2:07pm

Vaksin Covid-19 : Malaysia BUKAN Mangsa Uji Kaji

Menurut  Pengurus Besar Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia (NCSM) Dr M Murallitharan, rakyat Malaysia tidak dijadikan mangsa uji kaji kerana vaksin Covid-19 telahpun diberikan kepada 30 juta orang di seluruh dunia dan terbukti penggunaan vaksin tersebut adalah selamat.

Selain itu, penghasilan vaksin atau apa sahaja ubat-ubatan perlu melalui beberapa fasa percubaan untuk memastikan ia selamat digunakan. Malah, penghasilan vaksin juga adalah dalam tempoh yang sangat singkat kerana teknologi penghasilan vaksin telahpun wujud sebelum ini.

” Satu daripada petunjuk yang sangat jelas berapa ramai yang telah mengambil vaksin (Covid-19). Setakat kira-kira seminggu yang lepas, lebih daripada 30 juta orang di seluruh dunia telah menerima dos tiga jenis vaksin dalam kumpulan yang besar, dan ini adalah menakjubkan… Pfizer (Pfizer-BioNTech), AstraZeneca, Moderna.

Beliau juga melaporkan bahawa  kesan sampingan vaksin Pfizer-BioNTech ini adalah sangat sedikit jika dibandingkan dengan kuantiti masyarakat dunia yang telah mengambil vaksin tersebut.

“Sekiranya anda bimbang, 30 juta orang telah menunjukkan bahawa vaksin ini selamat digunakan,” 

Malaysia bukan mangsa uji kaji

Menjawab pertanyaan tersebut, Dr M Murallitharan menjelaskan  ia adalah untuk memastikan virus itu tidak mudah merebak kepada masyarakat kerana,

“Apabila seseorang telah dijangkiti Covid-19, mereka berjalan-jalan dan sebarkan kepada orang lain, tetapi individu yang telah divaksin di sekeliling mereka, tidak akan mendapat virus itu.
“Apabila mereka tidak dijangkiti virus itu, mereka tidak dapat menularkannya. Jadi walaupun kita mempunyai sebilangan kecil orang yang mempunyai Covid-19, mereka tidak dapat menyebarkan virus itu kepada orang lain,”jelasnya.

Justeru itu, beliau menasihatkan agar orang ramai supaya tidak memilih jenama vaksin kerana apa sahaja yang diluluskan oleh pihak berkuasa, akan disahkan oleh Agensi Pengawalseliaan Farmaseutikal Kebangsaan (NPRA) demi keselamatan dan keberkesanannya.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Sat, 14 Apr 2018

Wah! Ikea Singapura Perkenal Crispy Rendang Chicken. Macam Sedap Je

Berikutan dengan penularan isu tersebut, Ikea Singapura telah memperkenalkan hidangan terbaharu mereka iaitu Rendang Chicken Wings.

Trending Thu, 9 Jul 2020
Trending Wed, 3 Jun 2020

Kini Laluan Masuk Ke Sabah Sudah Mula Dibuka

Ini pastinya berita gembira buat warga Sabah yang bekerja di Semenanjung

Trending Wed, 7 Oct 2020

Tarikh-Tarikh Penting Dan Kaedah Pembayaran BPN 2.0

Umum sedia maklum, kerajaan kini memperuntukkan Bantuan Prihatin Nasional 2.0 berjumlah 7 billion kepada rakyat.  Bantuan ini akan disalurkan secara terus kepada 10.6 juta penerima yang telah diluluskan di bawah BPN sebelum ini, tanpa perlu […]

Trending Mon, 4 Jun 2018

Kerana Menyanyikan Lagu Raya, Wartawan TV3 Ini Dikritik

Baru-baru ini viral di media sosial apabila wartawan TV3, Amirulhakim Lokman menyanyikan lagu raya semasa membuat standupper semasa lintas langsung dalam salah satu berita yang disiarkan di TV3

Trending Mon, 18 Jan 2021

BPR 2021: Cara Mudah Kemaskini Permohonan

Korang dah kemaskini ke belum? Jom buat sekarang!

Featured Mon, 22 Feb 2021

9 Tahun Nikahi Gadis Korea, Jehan Miskin Akhirnya Bergelar Bapa

Tahniah diucapkan buat pelakon kacak Jehan Miskin dan isteri Julie Camelia Rhee yang selamat menyambut kehadiran cahaya mata pertama mereka pada 20 Februari lalu. Menerusi laman Instagram miliknya, Jehan memuat naik beberapa keping foto bersama […]

Trending Wed, 9 Oct 2019
Trending Thu, 27 Jun 2019

Pertama Di Malaysia, Hotel Ini Jamin Penginapan Penuh 26 Jam!

Nak bercuti tapi tak tahu nak check in kat mana? Jom tengok hotel apa sesuai untuk korang!

Trending Sun, 24 Mar 2019

Budak Perempuan Dirogol Kekasih Nenek Lahirkan Anak

Minta Izin Mahu Main Anak Patung Sebelum Jalani Pembedahan Czer, Budak Perempuan Dirogol Kekasih Nenek Lahirkan Anak

| Live TV