Featured By: tex_admin January 8, 2018 @ 8:52am

6 Tips Mudah Lentikkan Bulu Mata Secara Semulajadi

“Dahlah mata aku ni sepet, bulu mata pulak pendek. Jeles betul tengok si Kamilia tu, mata sudahlah bulat, bulu mata pun panjang melentik. Tak payah susah-susah pakai maskara tebal pun dah nampak cantik. Untunglah. Agak-agak ada tak cara semulajadi nak panjangkan bulu mata ya?”

Tak semua orang bertuah dikurniakan bulu mata lebat dan panjang semula jadi. Tapi tak bermakna mereka yang punya bulu mata yang pendek tidak boleh berbuat apa-apa untuk mendapatkan bulu mata yang panjang dan tampil menawan.

Cuma perlu usaha lebih sikit dengan ‘apply’ banyak tips, teknik dan guna produk yang sesuai untuk mendapatkannya. Di sini kami ingin bongkar rahsia dan kongsikan caranya.

7 CARA PANJANGKAN BULU MATA DENGAN MUDAH DAN BERKESAN

Antara yang boleh diamalkan untuk panjangkan bulu mata adalah:

1. SIKAT DENGAN KERAP

Biar betul! Ada ke sikat untuk bulu mata? Ya, ada. Sikat bulu mata dengan kerap dan anda akan lihat hasilnya.

2. SAPU VASELINE SETIAP MALAM

Produk ‘petroleum jelly’ seperti vaseline boleh digunakan untuk membantu pertumbuhan bulu mata. Ambil sedikit Vaseline mengguna cotton bud atau berus mascara. Kemudian sapu pada bulu mata sebelum tidur.

3. GUNA MINYAK SEMULA JADI

Minyak zaitun, minyak kelapa, minyak jojoba dan minyak castor mengandungi mineral, vitamin dan agen pemanjang. Ia bukan sahaja membantu memanjangkan bulu mata malah melembapkannya.

4. SAPU VITAMIN E

Vitamin E membantu pertumbuhan dan memanjangkan bulu mata. Sapu losyen yang mengandungi vitamin E pada bulu mata untuk memanjangkannya.

5. MAKAN BIOTIN

Ambil vitamin B Kompleks dipanggil Biotin. Ia juga terdapat dalam makanan seperti avocado, keju, kobis bunga, almond, sayuran hijau, serta kacang. Ia berkesan bukan saja untuk panjangkan bulu mata, tetapi boleh juga memanjangkan serta menyihatkan rambut.

6. TEKAP DENGAN TEH HIJAU

Jika kurang selesa dengan minyak, boleh juga guna teh hijau untuk panjangkan bulu mata. Basahkan cotton swab dalam teh hijau dan tekap pada bulu mata. Bilas dengan air bersih sebaik saja anda bangun tidur.

AMALKAN DAN TENGOK HASILNYA SENDIRI

Dengan mengamalkan teknik yang betul untuk panjangkan bulu mata, anda mungkin boleh nampak kesannya dalam masa yang singkat.

Menurut perkongsian salah seorang bloggerkecantikan, beliau sendiri telah mendapat kesan positif setelah bereksperimen dengan teknik ini dalam masa 1 bulan.

Selepas 3 bulan, kesannya juga bertambah ketara. Tak perlu lagi maskara.

Ia bukan sahaja memberi penampilan yang menarik malah menjadikan seseorang itu tampil lebih muda, lebih segar dan lebih vibrant.

Cubalah!

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Mon, 30 Mar 2020

Beberapa selebriti beramal bantu petugas barisan hadapan

Pelbagai cara dilakukan demi Malaysia

Gaya Hidup Thu, 5 Apr 2018

Bila Anda Minum Lychee Smoothie Ini Gerenti Sedap! Jom Cuba Buat

Kalau anda nak tahu, laici adalah antara buah-buahan yang banyak manfaatkan antaranya boleh mencegah kanser, melindungi jantung, menurunkan tekanan darah tinggi, melancarkan pencernaan dan mencegah anemia.

Featured Wed, 1 Apr 2020
Gaya Hidup Fri, 15 Mar 2019

Pengebumian suku Toraja di Indonesia ambil masa lama, sanggup tidur dengan mayat

Semakin kaya si mati, maka lebih lama proses pengebumian berlangsung.

Featured Wed, 30 Oct 2019
Featured Mon, 22 Feb 2021

“Comelnya Anak Dia!” Telatah Anak Kembar Eina Azman Memasak Cuit Hati Ramai

Pandai betul anak DP Eina Azman bergaya, sama macam Mommy dia😍

Eat Travel Tue, 6 Nov 2018

7 Bandar Ideal Untuk Pengembara Solo

Jika anda tak pasti ke mana nak pergi, tengoklah senarai ini.

Gaya Hidup Fri, 20 Apr 2018

Peminat Salted Eggyolk Mesti Cuba Resipi Ayam Goreng Oleh Chef Cilik Danish Harraz Ini

Salted eggyolk croissant dah biasa sangat, jadi anda kena try makan dengan dengan ayam goreng pula. Gerenti rasa power!

Featured Sat, 25 Apr 2020

Awas jangkitan malaria, cegah sebelum menjadi wabak

KKM sasar sifar malaria sempena Hari Malaria Sedunia

| Live TV