Featured By: tex_admin January 8, 2018 @ 8:52am

6 Tips Mudah Lentikkan Bulu Mata Secara Semulajadi

“Dahlah mata aku ni sepet, bulu mata pulak pendek. Jeles betul tengok si Kamilia tu, mata sudahlah bulat, bulu mata pun panjang melentik. Tak payah susah-susah pakai maskara tebal pun dah nampak cantik. Untunglah. Agak-agak ada tak cara semulajadi nak panjangkan bulu mata ya?”

Tak semua orang bertuah dikurniakan bulu mata lebat dan panjang semula jadi. Tapi tak bermakna mereka yang punya bulu mata yang pendek tidak boleh berbuat apa-apa untuk mendapatkan bulu mata yang panjang dan tampil menawan.

Cuma perlu usaha lebih sikit dengan ‘apply’ banyak tips, teknik dan guna produk yang sesuai untuk mendapatkannya. Di sini kami ingin bongkar rahsia dan kongsikan caranya.

7 CARA PANJANGKAN BULU MATA DENGAN MUDAH DAN BERKESAN

Antara yang boleh diamalkan untuk panjangkan bulu mata adalah:

1. SIKAT DENGAN KERAP

Biar betul! Ada ke sikat untuk bulu mata? Ya, ada. Sikat bulu mata dengan kerap dan anda akan lihat hasilnya.

2. SAPU VASELINE SETIAP MALAM

Produk ‘petroleum jelly’ seperti vaseline boleh digunakan untuk membantu pertumbuhan bulu mata. Ambil sedikit Vaseline mengguna cotton bud atau berus mascara. Kemudian sapu pada bulu mata sebelum tidur.

3. GUNA MINYAK SEMULA JADI

Minyak zaitun, minyak kelapa, minyak jojoba dan minyak castor mengandungi mineral, vitamin dan agen pemanjang. Ia bukan sahaja membantu memanjangkan bulu mata malah melembapkannya.

4. SAPU VITAMIN E

Vitamin E membantu pertumbuhan dan memanjangkan bulu mata. Sapu losyen yang mengandungi vitamin E pada bulu mata untuk memanjangkannya.

5. MAKAN BIOTIN

Ambil vitamin B Kompleks dipanggil Biotin. Ia juga terdapat dalam makanan seperti avocado, keju, kobis bunga, almond, sayuran hijau, serta kacang. Ia berkesan bukan saja untuk panjangkan bulu mata, tetapi boleh juga memanjangkan serta menyihatkan rambut.

6. TEKAP DENGAN TEH HIJAU

Jika kurang selesa dengan minyak, boleh juga guna teh hijau untuk panjangkan bulu mata. Basahkan cotton swab dalam teh hijau dan tekap pada bulu mata. Bilas dengan air bersih sebaik saja anda bangun tidur.

AMALKAN DAN TENGOK HASILNYA SENDIRI

Dengan mengamalkan teknik yang betul untuk panjangkan bulu mata, anda mungkin boleh nampak kesannya dalam masa yang singkat.

Menurut perkongsian salah seorang bloggerkecantikan, beliau sendiri telah mendapat kesan positif setelah bereksperimen dengan teknik ini dalam masa 1 bulan.

Selepas 3 bulan, kesannya juga bertambah ketara. Tak perlu lagi maskara.

Ia bukan sahaja memberi penampilan yang menarik malah menjadikan seseorang itu tampil lebih muda, lebih segar dan lebih vibrant.

Cubalah!

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Thu, 10 Nov 2022

[VIDEO] Kreatif! Netizen Terhibur Amyra Rosli Kembangkan Saiz Kasut Anak

Boleh cuba lah ek kalau beli kasut terkecil size

Featured Tue, 8 Jun 2021

“Saya Alami Pendarahan..”- Ummi Nazeera Dedah Kesukaran Melahirkan Anak Kedua

Tahniah buat pelakon Ummi Nazeera dan suami di atas  kelahiran anak kedua mereka pada 2 Jun yang lalu. Namun di sebalik kegembiraan tersebut, terselit keperitan yang terpaksa dialami. Ummi mendedahkan kesukaran yang dialaminya sewaktu melahirkan

Featured Thu, 10 Nov 2022

Adira Suhaimi ‘Ikat’ Peranakan – “Saya Dapat Nasihat Doktor Gara-Gara…”

Mungkin rezeki untuk dapat cahaya mata sampai disini sahaja

Featured Wed, 30 Nov 2022

“Dia Buat Macam Member Dia Je…” – Ramai Cemburu Lihat Angel Dolla Bersama Simon Dominic

Pasti ramai yang mengenali penyanyi wanita Angelina Chai Ka Ying atau lebih dikenali sebagai Angel yang merupakan seorang ahli kumpulan Dolla. Terbaharu, tular sebuah perkongsian yang dimuat naik oleh Angel di laman TikTok sehingga berjaya

familuv Thu, 16 Apr 2020

Hilang sabar melayan kerenah anak sepanjang PKP? Jangan dipukul tapi guna taktik ini

Basuh muka dan kepala anak disertai doa-doa yang menenangkan

Featured Sun, 3 Apr 2022

“Yasin Sulaiman Perlukan Rawatan, Bukan Hukuman…” – Wardina Safiyyah

Wardina mohon agar Yasin dibebaskan untuk mendapat rawatan segera..

Featured Tue, 4 Oct 2022

Dipakaikan Pendakap Leher, Lesti Kejora Alami Tulang Bergeser Akibat Dipukul

Allahuakbar 😥 Semoga Lesti cepat sembuh & mendapatkan keadilan sewajarnya 💪

Featured Thu, 9 May 2019
Featured Tue, 12 May 2020

| Live TV