Eat Travel By: Yanie Baharom May 4, 2020 @ 12:00pm

Buat apa membazir kalau boleh jimat. Nah, ini cara mudah simpan santan kotak untuk elak cepat basi

Meskipun santan kotak rasanya tidak seenak atau setanding santan perah, tetapi dalam keadaan terdesak santan kotak sememangnya menjadi penyelamat.

Ada satu jenama santan kotak yang rasanya tidak kurang lazat dan jadi pilihan kebanyakan pengguna iaitu Kara. Tekstur santan kotak lebih pekat dan berkrim berbanding santan biasa. Untuk sekotak santan kotak bersaiz besar, boleh digunakan berulang-kali.

Foto: Siakap keli

Tinggal lagi, masalah santan kotak ini ia mudah basi sebaik dibuka. Untuk mengelakkan pembaziran, mungkin perkongsian Nelisa Sofea menerusi kumpulan Facebook Masak Apa Hari Ni (MAHN), boleh dicuba. Jangan terkejut, ia meraih lebih 10,000 tanda suka tau.

“Salam nak kongsi cara simpan santan kotak. Pernah kongsi sebelum ni. Nak kongsi lagi sekali. Musim gaji ni kan hehe.

“Saya jenis beli santan kotak yang besar terus sebab lebih jimat. Sesetengah orang kalau beli santan kotak lepas bukak kalau tak pakai dalam masa tiga hari dah basi santan nya. Okay lepas ni boleh buat macam ni ya,” tulisnya.

Foto: Facebook MAHN

Jelas Nelisa, bahan yang diperlukan adalah santan dan plastik aiskrim. Caranya mudah saja, masukkan santan dalam plastik aiskrim ikut sukatan yang bersesuaian dengan hidangan yang ingin dimasak untuk menu seterusnya.

“Santan ni pekat, jadi bungkus sikit-sikit pun dah cukup untuk saya. Lepas dah masukkan santan, ikat dan terus masuk peti sejuk bahagian bawah. Jangan letak dalam bahagian sejuk beku. Letak dekat peti bawah.

“Ambil bila nak masak. Guna saja macam biasa, pastikan melabel tarikh luput pada santan, siap!,”katanya.

Foto: Facebook

Selalunya santan kena letak bahagian sejuk beku untuk tahan lebih lama, berbeza pula cara Nelisa ini. Mungkin boleh cuba, mana tahu tahan lebih lama.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Wed, 31 Oct 2018

12 Benda Yang Sentiasa Perlu Ada Di Rumah Anda Untuk Saat-Saat Kecemasan

Jika anda dah bersedia, anda boleh hadapi segala cabaran dengan mudah.

Eat Travel Mon, 11 Mar 2019
Featured Sun, 19 Apr 2020

Tempoh pendaftaran kelahiran, kematian dilanjutkan

Denda turut dimansuhkan sekiranya lambat daftar

Eat Travel Mon, 19 Nov 2018

Meluncur Di Gunung Berapi, Apa Macam Ada Berani?

Gunung ini adalah sebuah gunung berapi muda yang wujud pada 1850 dan mempunyai radiasi aktif.

Featured Thu, 22 Nov 2018

Malaysia Pertaruh Perahu Bangau, Thailand Berbangga Dengan Kostum Gajah

Gajah merupakan tunggangan pahlawan sewaktu peperangan, dan menjadi lambang kekuatan keseluruhan kerajaan Thailand.

Featured Sun, 5 Aug 2018

Pecah Stereotaip, Nurul Zuriantie Shamsul Juara Di Hati Rakyat Malaysia

Biarpun gagal meraih gelaran juara pengalaman itu menjadi momen terindah bagi Nurul.

Featured Wed, 17 Jan 2018

8 Kesan Negatif Gajet Terhadap Kanak-kanak

Kuasa gajet terhadap kanak-kanak yang melanda ketika ini bukan sahaja menjadi fenomena di Malaysia, malah sudah menjadi isu global. Rata-rata ibu bapa berasa bimbang terhadap isu ini, namun dek kesibukan terhadap rutin seharian, ada juga […]

Eat Travel Fri, 4 May 2018

Martabak Durian Menu Baharu Yang Perlu Anda Cuba. Aromanya Bikin Anda Cair

Pernah dengar martabak durian? Agak-agak sedap ke?

Eat Travel Tue, 25 Dec 2018

Resipi Popiah Lapis Paling Rangup & Sedap

Boleh dimakan bersama sos cili dan air teh O panas! 

| Live TV