Eat Travel By: Yanie Baharom May 4, 2020 @ 12:00pm

Buat apa membazir kalau boleh jimat. Nah, ini cara mudah simpan santan kotak untuk elak cepat basi

Meskipun santan kotak rasanya tidak seenak atau setanding santan perah, tetapi dalam keadaan terdesak santan kotak sememangnya menjadi penyelamat.

Ada satu jenama santan kotak yang rasanya tidak kurang lazat dan jadi pilihan kebanyakan pengguna iaitu Kara. Tekstur santan kotak lebih pekat dan berkrim berbanding santan biasa. Untuk sekotak santan kotak bersaiz besar, boleh digunakan berulang-kali.

Foto: Siakap keli

Tinggal lagi, masalah santan kotak ini ia mudah basi sebaik dibuka. Untuk mengelakkan pembaziran, mungkin perkongsian Nelisa Sofea menerusi kumpulan Facebook Masak Apa Hari Ni (MAHN), boleh dicuba. Jangan terkejut, ia meraih lebih 10,000 tanda suka tau.

“Salam nak kongsi cara simpan santan kotak. Pernah kongsi sebelum ni. Nak kongsi lagi sekali. Musim gaji ni kan hehe.

“Saya jenis beli santan kotak yang besar terus sebab lebih jimat. Sesetengah orang kalau beli santan kotak lepas bukak kalau tak pakai dalam masa tiga hari dah basi santan nya. Okay lepas ni boleh buat macam ni ya,” tulisnya.

Foto: Facebook MAHN

Jelas Nelisa, bahan yang diperlukan adalah santan dan plastik aiskrim. Caranya mudah saja, masukkan santan dalam plastik aiskrim ikut sukatan yang bersesuaian dengan hidangan yang ingin dimasak untuk menu seterusnya.

“Santan ni pekat, jadi bungkus sikit-sikit pun dah cukup untuk saya. Lepas dah masukkan santan, ikat dan terus masuk peti sejuk bahagian bawah. Jangan letak dalam bahagian sejuk beku. Letak dekat peti bawah.

“Ambil bila nak masak. Guna saja macam biasa, pastikan melabel tarikh luput pada santan, siap!,”katanya.

Foto: Facebook

Selalunya santan kena letak bahagian sejuk beku untuk tahan lebih lama, berbeza pula cara Nelisa ini. Mungkin boleh cuba, mana tahu tahan lebih lama.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Fri, 10 Apr 2020

Tempoh PKP dilanjutkan sehingga 28 April

Fasa tiga bermula 15 April 2020

Featured Mon, 18 May 2020

Nak tahu rahsia nasi bungkus London jadi buruan ramai?

Di London pun boleh makan nasi kandar, nasi daging sedap

familuv Tue, 5 May 2020

The Rock didera anak perempuan

Sanggup nyanyikan lagu sama beribu kali demi anak

Featured Wed, 15 Apr 2020

Pelakon Avengers bantu BeautyUnited sumbang dana perangi COVID-19

Pengasas jenama kecantikan AS bersatu taja PPE

Eat Travel Wed, 29 May 2019
Featured Sun, 31 May 2020

Raffia Arshad, hakim wanita berhijab pertama di United Kingdom, hebat!

Inspirasi buat wanita Muslim di seluruh dunia

Featured Tue, 12 May 2020
Eat Travel Sun, 1 Mar 2020
Featured Fri, 27 Apr 2018

Bagaimana Rupa Puteri-Puteri Disney Jika Mereka Hidup Di Zaman Moden? Pelukis Ini Ada Jawapannya

Para Puteri Disney diberi nafas baru dari segi rupa serta gaya fesyen mereka. Nampak chic!

| Live TV