Gaya Hidup By: Bibi Ramli December 2, 2018 @ 5:00pm

9 Petanda Anda Sedang Dipergunakan Oleh Pasangan Cinta Anda

Bila kita dipergunakan, rasanya memang tak syok, tapi malangnya ia boleh berlaku tanpa pengetahuan kita pun.

Biasanya kawan atau kenalanlah yang akan mengambil kesempatan terhadap kita, tapi jangan terkejut, kerana ia juga boleh berlaku di antara pasangan cinta!

Anda dah ada teman istimewa? Kalau ya, tanya diri sendiri. Adakah perbualan atau aktiviti anda berdua selalunya memfokuskan kepada dia saja – tapi hidup anda pula langsung tak pernah?

Sebenarnya itu merupakan cara bagus untuk mengenal pasti yang dia mungkin menggunakan anda untuk kepentingan diri. Anda mungkin boleh selesaikan masalah ini dengan berbincang dan berterus-terang saja dengannya.

Jika anda perasan yang hubungan anda nampak macam berat sebelah, lebih baik jangan abaikan saja. Dalam jangka panjang nanti lagi teruk jadinya.

Untuk pastikan jika anda dipergunakan atau tidak, fahami tanda-tanda yang kami kongsikan di bawah ini. Nilai sendiri hubungan anda.

1. Perbualan anda berdua selalunya berkisar tentang dirinya saja

Foto: Soya Lemon

Jika ini berlaku, besar kemungkinan dia mendapat keuntungan daripada hubungan ini lebih daripada anda. Mungkin dia perlukan seseorang untuk mendengar kisahnya. Mungkin dia dahagakan perhatian. Dengan anda, mungkin dia rasa dia boleh dapatkan apa yang dia nak.

2. Dia selalu suruh anda bayarkan untuk makan minum

Walaupun anda takkan rasa selesa kalau dia belanja makan setiap masa, itu tak bermakna anda pula yang kena bayar setiap kali anda berdua keluar makan.

Jika dia tak nampak bersalah langsung kerana anda yang kena keluarkan duit, ini mungkin merupakan satu lagi tanda yang dia menggunakan anda.

3. Anda selalu kena ‘selamatkan’ dia daripada situasi bermasalah

Salah satu perkara yang best tentang hubungan dengan keluarga, rakan karib atau teman istimewa adalah anda pasti ada orang yang boleh membantu ataupun memberi sokongan bila anda memerlukannya.

Tapi jika anda sering sangat kena tolong dia selesaikan masalahnya, nampak sangatlah yang anda sedang dipergunakan.

4. Dia tak pernah ucapkan terima kasih

Foto: samacharnama.com

Bila anda dah tolong masak, bersihkan rumah, cuci baju ataupun tolong ibu bapa dia, mestilah anda harapkan penghargaan daripadanya, kan?

Jika teman anda tak ucapkan terima kasih dalam apa juga bentuk, ada kemungkinan yang dia rasa berhak untuk dapatkan pertolongan anda.

Ini boleh bertambah-tambah menjadi isu yang lebih berat dalam jangka masa panjang, jadi amatlah penting bagi anda berdua untuk berbincang tentang harapan dan keperluan anda dalam hubungan ini.

Ingat, jangan biarkan ia berlarutan! Anda tak patut rasa bertanggungjawab untuk lakukan semua perkara, lebih-lebih lagi jika dia tak tolong juga.

5. Dia selalu minta tolong

Sekali-sekala itu tak apalah, tapi jika dia selalu sangat meminta anda buat sesuatu untuknya tapi tak sanggup nak tolng anda bila anda perlukan bantuannya, itulah satu lagi petanda yang dia menggunakan anda untuk kepentingan diri.

6. Anda mula membencinya

Jika anda saja yang selalu kena turuti permintaannya, anda akan perasan yang anda mula rasa benci terhadapnya. Ini memang lumrah alam tapi ia juga boleh menjadi satu petanda.

Perasaan ini memang datang sekali dengan hubungan yang berat sebelah. Jika anda berdua sama-sama berdedikasi demi hubungan cinta anda, sesiapa tak perlu ada rasa benci.

7. Keperluan emosi anda tak pernah dipertimbangkan atau ditepati

Foto: Best Health Magazine

Jika keperluan emosi anda tak pernah ditepati, itu merupakan satu lagi tanda di mana teman anda hanya inginkan hubungan ini untuk kepentingannya saja.

Jika anda rasa anda saja yang luahkan cinta dan korbankan segala-galanya demi cinta si dia, tapi dia pula langsung tak sumbangkan apa-apa, dia tengah gunakan anda.

8. Anda tak pernah rasa dihargai

Jika inilah kesnya dengan hubungan anda dan si dia, dia mungkin tak sukakan anda pun. Sepatutnya dalam apa jua hubungan, anda patut rasa dihargai, at least sekali-sekala.

9. Ahli keluarga atau rakan rasa bimbang dengan hubungan anda

Jika mereka tunjukkan rasa risau kerana hubungan anda berdua adalah berat sebelah, itu juga adalah satu lagi petanda. Anda sendiri mungkin tak nak terima kenyataan jadi anda akan buat-buat tak perasan petanda-petanda yang ada. Itu sebabnya kadang-kadang lebih baik orang lain yang tegur.

Foto: sofokleous10.gr

Anda dah baca kesemuanya? Bolehkah anda relate dengan mana-mana petanda di atas?

Jika anda rasa seperti anda dipergunakan, langkah penyelesaian yang bagus adalah untuk terima kenyataan dan fikirkan apa yang anda nak buat selepas ini.

Anda boleh cuba berbincang secara terbuka dengan pasangan anda tentang perasaan anda, dan dengarkan pula apa ulasannya.

Apa-apa pun, jika naluri anda memberitahu ada sesuatu yang tak kena dengan hubungan cinta anda, jangan abaikannya. Dalam sesetengah kes, jika ada banyak sangat petanda yang ketara, itu bermaksud sudah tiba masanya untuk anda menamatkan hubungan itu.

Jika hal ini berkenaan dengan isu harga diri dan anda rasakan yang anda memang patut dipergunakan, tolong dapatkan bantuan profesional dan mulakan sesi terapi untuk bina semula keyakinan anda.

Sumber: Business Insider

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Gaya Hidup Wed, 18 Jul 2018

Basahkan Tekak Anda Dengan Dua Minuman Ini. Memang Segar & Puas!

Memang ‘heaven’ lah kalau dapat minum air sejuk!  

Gaya Hidup Sat, 1 Dec 2018

Pakai iPhone Di China, Anda Dianggap Miskin!

Golongan berpendapatan tinggi di China lebih menggemari jenama Huawei dan Xiaomi.

Gaya Hidup Sat, 9 Feb 2019

Tyra Banks bakal buka taman tema berinspirasikan dunia peragaan

Tetamu berpeluang untuk menikmati pengalaman seperti seorang peragawati.

Featured Mon, 20 Aug 2018

5 Mitos Tentang Nyamuk & Fakta Sebenar Yang Anda Perlu Tahu

Jom belajar tentang nyamuk sempena World Mosquito Day yang disambut pada hari ini!

Gaya Hidup Fri, 2 Mar 2018

Ikut Cara Wanita Latin, Pasti Dapat Body Seksi Punya!…. Nah Ini Dia 4 Tips Menjadi Rahsia Wanita Latin!

“Depan, belakang, kiri dan kanan, aduh mak ai semuanya cantik-cantik dan sado-sado belaka,” bicara seorang teman yang baru pulang dari bercuti di Caracas, ibu kota Venezuela.
Bercakap mengenai kecantikan wanita Amerika Latin,  mereka memiliki susuk tubuh tinggi lampai, berambut perang lebat dan panjang, saiz payudara juga punggung yang menggiurkan. Selain tona kulit tanned keemasan yang cukup seksi!

Gaya Hidup Sun, 9 Dec 2018

Syarikat Telekomunikasi Gergasi Apple Inc, Bakal Lancar Kereta Pertama 2023 Nanti!

iCar sebuah projek mega dilaksanakan Apple Inc membabitkan bajet bernilai trilion dolar!

Featured Tue, 20 Mar 2018

Makan Ikan Ini Ketika Hamil Bagus Untuk Dapat Anak Genius – Kata Pakar

Rupa-rupanya, ada cara untuk meningkatkan kepintaran bayi anda melalui makanan yang anda makan ketika hamil.

Featured Fri, 12 Oct 2018

Isi Borang 40 Muka Surat Dulu Baru Boleh Masuk Ke Rumah Hantu McKamey Manor. OMG!!

Hampir tiada seorang pun yang mampu menghabiskan pengalaman masuk ke Mckamey Manor. Mesti seram gila!

Gaya Hidup Wed, 28 Feb 2018

Pernah Makan Bakso Beranak? Wah Banyaknya Bebola Daging!

Bakso beranak? Korang pernah dengar tak? Bunyi macam pelik macam mana boleh beranak! Korang yang suka makanan Indonesia mesti dah tahu bakso ini jenis makanan yang macam mana kan? Kalau dapat makan bakso panas-panas ditambah pula dengan kepedasan sambal fuhhh memang sedap! 

Gaya Hidup Tue, 6 Feb 2018

Loligo Resort Hua Hin Ideal Untuk Percutian Keluarga

Hua Hin, Thailand, destinasi percutian ini memang benar tidak sepopular Bangkok, Phuket, Krabi mahupun Chiang Mai. Tetapi tahukah anda bahawa destinasi percutian pantai ini cukup menarik untuk dijelajahi.

| Live TV