Gaya Hidup By: tex_admin May 24, 2018 @ 12:00pm

Ini Antara Tip Pelik Kegunaan Kulit Timun Yang Boleh Anda Cuba!

Seperti yang kita ketahui, timun mempunyai khasiat untuk menyejukkan tubuh dan khasiat lainnya. Tapi, pernahkah anda terfikir bahawa kulit timun juga memberi banyak manfaat?

Kulit timun sebenarnya mengandungi serat tinggi yang berupaya membantu memulihkan masalah sembelit serta mengelakkan tubuh daripada diserang kanser kolon (barah usus besar).

Bukan itu sahaja, kulit timun juga mengandungi vitamin K, anti-oksidan, potassium serta berkalori rendah. Bagi anda yang suka makan timun tapi tidak suka makan kulitnya, anda rugi ya!

Penulis nak kongsikan kegunaan lain kulit timun yang memberi manfaat untuk anda. Jom kita semak!

1. Buat jus timun lebih berkhasiat

Foto: UtaraNews

Kalau sebelum ini anda pernah buat jus timun dengan mengambil isinya sahaja, anda silap! Ini kerana, kulit timun juga berkhasiat dan akan menjadikan jus anda bertambah sedap. Kalau anda tak nak guna banyak kulit timun, anda boleh sahaja hiris sedikit kulit timun tersebut. Yang pasti anda perlu basuh bersih terlebih dahulu timun sebelum menghiris dan mengupasnya.

2. Halang semut berkerumun di rumah

Foto: SirapLimau

Pasti anda rasa pelik kan? Sebenarnya, kandungan alkanoid dalam kulit timun berkesan untuk menjadi racun penghindar semut. Anda boleh sapukan bahagian dalam kulit timun di kawasan laluan semut. Lakukannya beberapa kali dalam sehari.

3. Cantikan kulit wajah

Foto: Cantik Alamiah

Timun juga mengandungi bahan astringen yang mampu membersihkan wajah sehingga ke bahagian dalam selain melicinkan permukaan kulit yang kasar. Caranya anda perlu lakukan dengan mengupas kulit timun dan kisar dengan tambahkan sedikit air sehingga hancur.

Kemudian, tambahkan satu sudu besar jus lemon, serta putih telur dan kisar sehingga sebati. Sapukan pada seluruh wajah dan biarkan selama 15 minit sebelum bilas dengan air sejuk.

4. Kilatkan cermin

Foto: Wanista

Jangan tak percaya bahawa timun juga boleh menghilangkan kekotoran dan tompok air pada cermin di bilik air anda. Anda hanya gosokkan bahagian dalam kulit timun pada keseluruhan permukaan cermin tersebut. Hasilnya cermin berkilat dan bersih!

5. Pulihkan mata yang sembab

Foto: Merdeka

Kalau anda mengalami masalah mata sembab kerana menghadap komputer di pejabat terlalu lama, anda boleh rehatkan mata anda dengan menggunakan kulit timun. Caranya ialah, tempelkan bahagian dalam kulit timun pada keseluruhan kawasan mata. Kesejukan kulit timun akan mengurangkan kemerahan anak mata dan kesembapan mata.

Selamat mencuba!

Sumber: Wanista

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Gaya Hidup Mon, 9 Apr 2018

Tiada Makanan Halal Di Disneyland Tokyo? Kedai Ini Boleh Deliver Bento Halal Untuk Anda

Tak syoknya bila tak ada makanan halal di Disneyland. Takkan nak kena bawa makanan sendiri pula?

Featured Mon, 8 Jan 2018

6 Tips Mudah Lentikkan Bulu Mata Secara Semulajadi

“Dahlah mata aku ni sepet, bulu mata pulak pendek. Jeles betul tengok si Kamilia tu, mata sudahlah bulat, bulu mata pun panjang melentik. Tak payah susah-susah pakai maskara tebal pun dah nampak cantik. Untunglah. Agak-agak […]

Gaya Hidup Thu, 7 Nov 2019

Coffee Bean & Tea Leaf kumpul RM30,000 bagi pemuliharaan burung enggang

Spesies burung ini diancam oleh pemburuan haram

Featured Wed, 20 Nov 2019

Ketahui rutin jaga kulit Wany Hasrita

Ini rutin mudah untuk kulit sihat

Gaya Hidup Thu, 17 Jan 2019
Gaya Hidup Thu, 29 Mar 2018

Bagaikan Dunia Fantasi, Berchtesgaden Lokasi Wajib Disinggahi Anda Kalau Ke Eropah.

Bagaikan terpanggil untuk menjejakkan kaki ke kota Berchtesgaden, yang disebut antara lokasi menarik di Eropah Tengah tetapi kurang diketahui traveller.

Gaya Hidup Sun, 29 Jul 2018

5 Cara Mudah Nak Halau Tikus Dari Rumah

Memang susah nak halau tikus, tapi anda boleh atasi dengan 5 petua bernas ini.

Gaya Hidup Mon, 5 Mar 2018

6 Jenis Makanan Ini Membantu Hindari Kanser, Korang Boleh Amalkan Dari Sekarang!

Kanser merupakan penyakit yang paling ditakuti oleh semua orang. Ramai yang masih lagi tidak tahu bahawa pemakanan merupakan aspek utama yang perlu dijaga agar kita terhindar daripada penyakit-penyakit yang merbahaya ni!

Featured Tue, 3 Sep 2019

Ikuti panduan ini agar bilik tidur anda kelihatan luas!

Senangnya nak bagi bilik kelihatan luas!

Gaya Hidup Mon, 9 Apr 2018

Ini 10 Restoran Paling Aneh Di Dunia. No. 2 Gerenti Buat Tekak Anda Loya

Kombinasi hidangan yang menyelerakan dan konsep dekorasi yang hebat, pastinya membangkitkan keterujaan untuk pengunjung kembali semuala ke restoran anda.

| Live TV