Featured By: Salma Syahbuddin December 13, 2022 @ 3:00pm

[VIDEO] Aznil Nawawi Sebak Jawab Isu TikTokers Biadap! -“Dia Kena Hadap Risiko”

Pengacara tersohor, Datuk Aznil Nawawi tampil menjawab isu ‘prank’ yang dilakukan oleh salah seorang  TikToker yang tular sejak beberapa hari lalu.

Menerusi perkongsian terkini di Instagram miliknya, Aznil atau lebih mesra disapa Pak Nil menjelaskan sebagai mentor dia tidak pernah menyuruh individu terbabit melakukan perkara sedemikian.

Namun, apa yang berlaku haruslah menjadi tanggungjawab individu terbabit termasuklah berdepan risiko atas perbuatannya itu.

“Pak Nil pun tak tau nak cakap apa dah. Saya mentor je, kita dah ajar yang betul bukan saya suruh mereka buat. Tapi mereka buat, jadi dia kenalah hadap risikonya. Betul tak?

“Lagipun, itu pertandingan dan dia kena ambil tanggungjawab atas benda yang dia buat,” katanya.

ARTIKEL BERKAITAN:TikTokers Buat Prank B*doh, Ini Respons ‘Padu’ Sharnaaz Ahmad – “Aku Dah Tak Lama Dalam Industri, Tapi Kalau Begini Sumpah Sampah!”

Disoal mengenai tindakan membuang individu terbabit daripada program berkenaan, Aznil bagaimanapun berpendapat ia bukanlah tindakan yang bijak kerana tindakan tersebut tidak dapat menyelesaikan masalah.

Bahkan, sebagai anak seni yang lebih senior, kontroversi sebegini boleh menjadikan seseorang itu belajar atas kesilapan yang pernah dilakukan.

“Buang je dia? Kalau buang saya rasa dia tak menyelesaikan masalah. Sebab dia dah buat dah benda tu. Saya pernah dulu masa muda buat salah dan ada orang yang menasihati dan bimbing saya jadi,  ini giliran saya untuk kembalikan kebaikkan orang tu.

“Saya belajar zaman muda dulu saya pun ada buat silap dan orang bagi peluang dan sampai tu lah Pak Nil belajar, bagi dia peluang, biar dia belajar, harap dia boleh jadi insan yang berguna lah nanti,” jelasnya.

 

Aznil berkata, dia menerima tawaran untuk menjadi mentor bagi program tersebut adalah untuk mengajar generasi muda bahawa perkara-perkara viral tidak semestinya dilakukan dengan ‘prank’ yang berbentuk provokasi semata-mata.

“Saya  terima tawaran untuk jadi mentor untuk program tu adalah untuk bagi ilmu nak viral tak semestinya dengan prank yang buat orang marah, buat orang suka, orang sayang. Pilihan dekat tangan anda. Saya selalu positiflah, saya takut kalau kita buang dia akan rasa dendam, marah dan kalau saya berbuat demikian maka saya anggap diri saya gagal.

“Saya pun cakap dengan dia, benda yang salah memang salah tapi tak ada perkataan tak apa. Salah tetap salah,  tapi bagi saya peluang itu adalah untuk betulkan dia.

“Kalau saya lepaskan dia macam itu je maknana, saya lepaskan tanggungjawab,” ujarnya.

 

Sementara itu, Aznil mengaku terkejut kerana menyifatkan TikToker yang dikenali sebagai Daing Ellando itu bukanlah individu biadap seperti yang didakwa oleh segelintir netizen.

“Saya terperanjat kerana dia bukan budak yang kurang ajar. Cakap pun baik, kalau dari mula saya nampak dia jenis yang ego tinggi, kurang ajar, mungkin approach saya berbeza. Tapi dia bukan jenis begitu.

“Kalau dia tak buat silap, nanti dia tak belajar dan dia akan jadi orang yang lebih baik kalau dia belajar dari kesilapan dia. Kalau saya ada anak, pastinya setiap seorang ada perangai sendiri kan? Takkanlah seorang tu buat salah saya nak buang dia. Saya akan rasa gagal kalaul tak dapat bentuk dia. Biar saya bagi dia peluang bentuk dia jadi lebih baik dan saya akan rasa lebih berjaya.

“Dalam pertandingan, mereka kena belajar ambil risiko, dan saya  punya iltizam buat rancangan ni ialah untuk membentuk anak-anak kita supaya tahu tentang content yang bagus. Kalau saya  berhenti, mana saya punya perjuangan? Perjuangan untuk membentuk mereka.

“Dalam perjuangan saya tentunya akan diuji dan Tuhan pilih saya, saya sendiri terima tawaran tu sebab apa? Saya nak tengok, dekat TikTok memang banyak content kadang-kadang saya sebagai orang tua rasa macam ada tanggungjawablah nak tegur, macam mana aku nak tegur.

“Jadi bila tawaran tu datang mungkin inilah masanya dan  inilah ruang untuk saya betulkan. Rugilah, saya ada banyak pengalaman, jadi rugilah kalau tak kongsi dengan mereka, “ katanya.

Terdahulu, tindakan TikToker tersebut mencetuskan rasa kurang senang dalam kalangan netizen sehingga pelakon Sharnaaz Ahmad tampil memberikan respons terhadap kandungan video yang disifatkan sebagai ‘sampah’.

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Wed, 16 Nov 2022

“Sayang, Itu Anak You Ke Anak Bergson?” – Gelagat Putera Sulung Eyra Hazali & Pemain JDT Curi Tumpuan

Anak pertama kepada pelakon Eyra Hazali, Hayder Qhalish sering mencuri tumpuan netizen kerana kecomelannya. Kali ini, Hayder mencairkan hati ramai dengan gelagat mesranya bersama pemain Johor Darul Ta’zim (JDT), Bergson Gustavo Silveira da Silva. Menerusi

Trending Fri, 11 Dec 2020
Hiburan Mon, 5 Nov 2018

‘Maaf…It’s TOO MUCH Untuk Marketing’, Fazley Yaakob Tegur Jutawan Kosmetik

Jutawan kosmetik itu perlu cara bijak untuk mempromosikan produknya bukan dengan cara melulu.

Eat Travel Thu, 12 Jul 2018

Nak Makan Durian Sedap Sekitar Kuala Lumpur? Ini 5 Lokasi Yang Wajib Anda Pergi

Bagi pencinta durian, anda belum cukup handal kalau anda tidak pernah mengunjungi 5 lokasi makan durian yang best ini.

Hiburan Sun, 25 Nov 2018

#SFMM33: Misha Omar Buktikan ‘Otai Masih Berbisa’

Macam ke gimnasium, kita kena rajin dan jadikan rutin harian untuk kekal sihat. Insya Allah, saya akan praktik hal yang sama.

Events Fri, 18 Oct 2019

5 Perkara Menarik Yang Korang Patut Try Di Skytropolis Funland!

Buat korang yang tidak tahu mana nak pergi weekend ni, Skytropolis Funland Genting Highland ada jawapannya!

Hiburan Sat, 3 Mar 2018

ntv7《环球透视》停播两月后转台「重新出发」

ntv7《环球透视》将于2018年3月2日起停播两个月,以便让制作团队重整步伐,重新策划。全新面貌的《环球透视》将于4月30日起,每逢星期一至星期四,晚上11时30分,转至八度空间播出。

Trending Mon, 9 Apr 2018

Korean Idols’ Managers Actually Don’t Earn Much At All!

Some of them recently revealed that a celebrity manager’s income is lower than average.

| Live TV