Trending Hari Ini By: Aisyah Badrul May 12, 2020 @ 12:33pm

Rebut Peluang 10 Malam Terakhir Ramadan, Jom Lakukan 6 Amalan Ini

Cepat sungguh masa berlalu.Diam tak diam, kita sudah sampai ke 10 malam terakhir bulan Ramadan yang mulia ini. 10 malam terakhir pastinya menjadi rebutan kita sebagai umat Islam kerana terdapat malam yang disebutkan dalam surah Al-Qadr iaitu malam yang lebih baik dari seribu bulan.

Berikut merupakan antara saranan bagi amalan-amalan yang boleh kita lakukan pada 10 malam terakhir Ramadan.

Bangun di Malam Hari

Rasulullah SAW bersabda dalam Hadis Riwayat Ahmad Muslim,

”Barang siapa yang melakukan solat Isyak berjemaah, seolah-olah ia berqiyam (bangun malam) di separuh malam. Dan barang siapa yang solat subuh berjemaah, seolah-olah ia melakukan di sepanjang malam tersebut.”

Berdoa Sepenuh Hati

Berdoa dengan bersungguh-sungguh. Yakin da berharaplah bahawa Allah akan mengampuni dosa kita dan mengabulkan doa yang kita panjatkan.

“Wahai Rasulullah, Bagaimana menurutmu andai aku mendapatkan Lailatul Qadar? Doa apa saja yang harus aku baca?” Tanya Aisyah

Rasulullah SAW bersabda, “Ucapkanlah, Ya Allah! Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, Maha Mulia, dan Engkau menyukai ampunan. Maka ampunilah aku.” [HR Tirmidzi]

Memperbanyakan Ibadat

“Barang siapa menghidupkan malam Lailatul Qadr dengan berbagai amal ibadah secara yakin dan percaya kepada pahala yang disediakan Allah dan dengan secara ikhlas, maka Allah akan mengampunkan segala dosanya yang telah lalu.”

Antara ibadah yang perlu ditingkatkan adalah mengerjakan solat lima waktu berjemaah, melakukan Qiyamul Lail (solat terawih, tahajjud dan sebagainya) ,membaca Al Quran, berzikir, istighfar dan berdoa. Ibadah yang kita lakukan perlulah dilakukan secara khusyuk dan bersungguh-sungguh.

 Bemujahadah Dalam Ibadah

Untuk mendapatkan keberkatan dan kemulian malam lailatul qadar, bermujahadah lah (bersunguh-sungguh) dalam ibadah kepada Allah SWT. Hadis Riwayat Muslim menyatakan:

”Sungguh, Rasul tercinta pada 10 hari terakhir dari bulan Ramadhan, lebih bermujahadah melebihi kesungguhan beliau di waktu lainnya” 

Iktikaf di Masjid

Selain dari itu, beriktikaf di masjid juga merupakan cara mendapatkan malam penuh keberkatan itu. Abu Said ada menceritakan tentang iktikaf Rasulullah di masjid dimana pada ketika itu berlantaikan tanah yang bergenang air dalam Hadis Riwayat Muslim

“Aku melihat pada kening Rasulullah ada bekas lumpur pada pagi hari Ramadhan.”

Namun, pandemik yang sedang melanda dunia pada waktu ini menyebabkan kita dilarang buat sementara waktu untuk berkumpul di sesuatu tempat beramai-ramai. Beribadah dan beriktikaf di rumah sahaja sudah memadai.

Bersedekah dan membantu sesama manusia

Umat Islam yang bersedekah pada 10 malam terakhir Ramadan akan mendapatkan pahala yang melimpah serta keutamaan bersedekah itu sendiri.

Ini termasuk menyediakan dan memberikan juadah berbuka puasa kepada ahli keluarga atau sesama orang Islam.

Sabda Rasulullah: “Sesiapa yang memberi iftor (hidangan untuk berbuka) orang-orang yang puasa/berpuasa maka baginya pahala seperti orang yang puasa/berpuasa tanpa dikurangi sedikitpun.” (HR Bukhari dan Muslim).

Semoga kita semua beroleh keberkatan di bulan mulia ini.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Fri, 21 Feb 2020

“Amat Berat Untuk Kami Terima” Ibu Ashraf Sinclair Luah Rasa Sedih

Pastinya ini dugaan yang terhebat buat keluarga Sinclair. Semoga terus tabah dan kuat!

Hiburan Wed, 31 Jul 2019

Jalan-Jalan Makan Angin Gabung Tiga Produksi, Pamer Tarikan Di Jepun

Kepada korang yang nak tahu tempat-tempat menarik di negara matahari terbit ni bolehlah tengok JJMA nanti ya!

Events Wed, 5 Feb 2020

[VIRAL] Lari Dan Hilangkan Diri, Sajat Tutup Muka Dengan Tudung Sebab Nak Elak Jemaah Malaysia

Mana yang perlu tegur, tegur lah dengan cara paling berhemah

Hiburan Tue, 24 Dec 2019
Hiburan Wed, 19 Sep 2018

Mana Ada Hilang, Elly Cuti Panjang

Lakonan Elly Mazlein dalam drama Teratai Kemboja memang akan buatkan kita geram, rasa macam nak masuk dalam TV dan ketuk kepada dia pun ada kan? Begitu hebatnya impak yang disampaikan oleh pelakon berusia 38 tahun […]

Hiburan Tue, 10 Jul 2018

“Suami penyokong kuat saya” – Diana Danielle

Siapa sangka Diana Danielle sudah menjadi seorang pelumba kereta sekarang. Ikuti program Toyota Gazoo Racing musim kedua untuk melihat perkembangan si cantik manis ini….

Featured Fri, 13 Aug 2021

“Budak Lelaki Mimpi Arwah Diserbu Kanak -Kanak Palestin Di Suatu Tempat Cantik” – Shuib

Pelakon dan pelawak Shuib Sepahtu mengakui hilang kata-kata apabila satu demi satu kisah mengenai arwah isterinya, Siti Sarah diceritakan kepadanya. Kongsi Shuib di majlis tahlil Arwah Siti Sarah semalam, dia begitu tersentuh apabila menerima nota […]

TECH Thu, 25 Jan 2018

IPHONE X MIGHT BE DISCONTINUED, LAZADA RETAILERS GIVE MASSIVE DISCOUNTS

The sales for the pricey iPhone X hasn’t been what the Apple people expected. Worst of all, they might be discontinued sometime this year! Now, Lazada retailers are

Hiburan Wed, 13 Mar 2019

Wow, Cantiknya Kekasih Rizman!

Sesuai sangat kan???

| Live TV