Terlupa Kata Laluan BKC? Jangan Risau, Berikut Langkah Aktifkan Semula Kata Laluan & Akaun Yang Disekat

Mungkin ada diantara pemohon Bantuan Khas Covid-19 (BKC) yang telahpun menerima bayaran setakat ini. Namun, mungkin juga ada segelintir diantara pemohon yang terlupa kata laluan untuk menyemak status dan jumlah bayaran yang diperolehi bukan?

Untuk makluman, kata laluan adalah penting untuk membuat semakan maklumat pembayaran dan status terkini anda berkaitan BKC.

Jadi, jangan risau berikut merupakan langkah ataupun carantuk mendapatkan semula kata laluan dan mengaktifkan semula akaun yang telahpun disekat.

Langkah-langkah atau cara jika terlupa kata laluan BKC

Pemohon diminta jangan panik dan lkukan perkara berikut;

  • Klik ‘Terlupa Kata Laluan’
  • Sekiranya paparan ini tertera, anda hanya perlu…

a) Jika pemohon mempunyai e-mel yang berdaftar pada Permohonan BPR 2021 atau Percukaian

  1. Masukkan Nombor MyKad (12 Digit)
  2. Masukkan e-mel yang berdaftar pada Permohonan BPR 2021 atau Percukaian dan klik seterusnya
  3. Kata laluan baharu akan diemelkan pada e-mel yang didaftarkan berkenaan
  4. Semak e-mel dan log masuk semula MyBKC di pautan https://bkc.hasil.gov.my/
  5. Masukkan Nombor MyKad (12 Digit) dan sahkan kata kunci keselamatan
  6. Masukkan Kata laluan Sementara yang telah diemelkan dan juga set semula kata laluan baharu.

b) Jika tidak mempunyai e-mel / e-mel tidak sama seperti yang berdaftar pada BPR 2021 atau percukaian / e-mel tidak sah

  1. Pemohon diminta untuk set semula kata laluan melalui e-mel
  2. Pemohon perlu menjawab Soalan Keselamatan yang telah didaftarkan sebelum ini

Tersilap jawab soalan keselamatan lebih 3 kali?

Sekiranya pemohon gagal menjawab / memasukkan kata laluan keselamatan melebihi 3 kali, berikut merupakan langah yang perlu di buat pemohon:

    • Cuba semula selepas 24 jam – Bagi pemohon yang masih terlupa jawapan bagi soalan keselamatan berkenaan dan akaun telahpun disekat, pemohon juga diminta untuk menunggu tempoh masa 24 jam
    • Namun, sekiranya masih terlupa, pemohon boleh menghubungi talian Hotline Bantuan Khas Kerajaan (BKK) 1-800-88-2747 atau kunjungi Cawangan LHDNM yang berhampiran untuk set semula akaun BKC.
    • Selepas akaun BKC telah diset semula, pemohon perlu mendaftarkan semula MyBKC dan menjawab
      soalan keselamatan yang dipaparkan.

ARTIKEL BERKAITAN: Bayaran Fasa 1 BKC Diterima Secara Berperingkat, Melibatkan Dana RM3.1 Billion – Tengku Zafrul

ARTIKEL BERKAITAN: Individu Dalam Proses Rayuan BPN Tidak Terkecuali Terima BKC

Salma Syahbuddin