Featured By: Atiqah Johari October 6, 2022 @ 8:10pm

Gara-Gara Diabetes, Mata Roslan Saleh ‘Dibutakan’ Demi Hilangkan Rasa Sakit Kepala – “Dia Memang Semakin Uzur”

Pelakon veteran, Roslan Saleh dimaklumkan bahawa kesihatannya kini semakin merosot gara-gara menghidap penyakit kencing manis.

Memetik laporan Gempak, pemilik agensi umrah UT Travel & Tours, Ustaz Taufik merupakan individu yang kerap menziarahi pelakon tersebut dan mendedahkan bahawa Roslan sudah tidak melihat lagi kerana saraf matanya telah dimatikan oleh doktor.

Kongsi Ustaz Taufik, saraf mata Roslan atau mesra disapa Pak Lan itu dimatikan atas sebab untuk menghilangkan rasa sakit dan pening kepala yang dialaminya akibat kencing manis.

“Keadaan dia sekarang memang semakin uzur. Doktor dah matikan saraf mata, jadi memang dia tak boleh tengok langsung seumur hidup.

“Sebelum ini mata dia memang dah tak berapa terang, nampak tapi kabur. Tapi disebabkan kepada dia kerap sakit berdenyut-denyut, jadi doktor terpaksa matikan saraf mata.

“Proses itu dilakukan sekaligus ketika dia jalani pembedahan kaki yang sudah dijangkiti kuman. Dia dah tak boleh jalan sejak beberapa lalu disebabkan kedua-dua kakinya sudah dijangkiti kuman.

“Sekarang ini, isteri dan anak dia yang bantu untuk uruskan dirinya. Mujur isterinya masih sihat dapat bantu uruskan apa yang patut,” jelasnya kepada Gempak.

Bukan itu sahaja, Ustaz Taufik turut mendedahkan bahawa sebelum ini Pak Lan tetap berniaga di tepi jalan walaupun kesihatannya berada dalam keadaan yang tidak baik.

“Sebelum ini, dia memang berniaga walaupun dalam keadaan sakit. Anak dia yang bantu sekali berniaga tepi jalan. Sampai sekarang dia masih berniaga tapi anaknya yang uruskan.

“Kalau ada permintaan di stesen minyak, anak dia akan hantar. Tapi kalau tak laku, barang niaga tu akan dipulangkan semula. Itulah sumber pendapatan Pak Lan.

“Dari dulu Pak Lan memang tak ada nak minta bantuan, selagi dia boleh berniaga, dia akan usaha cari duit sendiri. Cuma, saya sendiri yang berharap orang ramai boleh menghulurkan bantuan memandangkan keadaannya sekarang sudah uzur,” katanya lagi.

Menurut Ustaz Taufik, sesiapa yang ingin membantu meringankan beban Pak Lan boleh menghubungi isteri atau anak-anaknya.

Untuk info, Pak Lan telah mengusahakan perniagaan secara kecilan menjual daging dendeng, sambal lado dan sambal hitam belimbing buluh dari rumah semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada 2020.

Lagi, sejak kesihatannya tidak mengizinkan pada 2018, Pak Lan tidak lagi aktif dalam industri lakonan.

Sumber: Gempak

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Mon, 4 Jul 2022

[VIDEO] Pasang ‘Belon Gastrik’ Demi Turun Berat Badan, Ramai Ngeri Tengok Zarina Anjoulie

Bagi siapa yang suka melantak tu, mungkin ini cara terbaik untuk korang!

Featured Mon, 8 Jan 2018

7 Kesilapan Semasa Mencuci Rambut Yang Anda Selalu Lakukan

“Eh apasal rambut aku masih kasar dan gatal, padahal baru sahaja basuh dan syampu malam tadi? Masuk ni dah banyak kali tukar syampu tapi masih tak jumpa yang sesuai. Tak tahulah ni masalah syampu atau […]

#ThrowbackXTRA Wed, 14 Jun 2023
Trending Sat, 26 Jun 2021

Bunga Kembali Dengan Mereng

Penyanyi rap Bunga kini mengorak langkah dengan melancarkan solo terbarunya yang berjudul Mereng. Mereng merupakan hasil karya dari Bunga sendiri bersama John Jeevasingham, Karim Karam, Romal Melvyn dan Ezra Kong. Lagu yang membawa genre Hip […]

Trending Fri, 14 Aug 2020
Trending Sat, 10 Aug 2019

Anak Tercekik Blok Mainan, Ibu Pula Yang ‘Lemas’

Bahayanya mainan ini pada anak-anak kecil ya. Pantau serapat yang boleh.

Hiburan Fri, 17 Aug 2018

Menarik! Tonton Membawakan Henry Golding Terus Kepada Anda

Rindu nak tengok pengacara dan pelakon kesayangan anda ni beraksi di kaca TV anda? Jangan lupa tonton Henry di portal rasmi kami hanya di tonton.com.my!

Kisah Viral Wed, 21 Sep 2022
Trending Thu, 29 Mar 2018

Hantu Kebaya Merah Kembali?

Penampakan wanita berkebaya merah berjalan seorang diri di jalan gelap yang sunyi. Kalau korang, buat macam biasa atau dah jerit sekuat hati…hehe