Hiburan By: SGMS Faida September 10, 2019 @ 12:43pm

Haram Atau Tidak…Che Ta Aju Soalan Kepada Pendakwah Terkenal Tentang Bulu Mata Palsu

Penggunaan eyelash extension kini menjadi fenomena terutama di kalangan wanita muda masa kini.

Disebabkan kesibukan dan kekangan masa di pejabat, lebih ramai wanita memilih untuk memasang bulu mata palsu. Bukan apa, lebih cepat untuk ke pejabat tanpa perlu meletakkan mascara.

Namun begitu, ramai yang tertanya sama ada penggunaan bulu mata palsu ini dibolehkan atau sebaliknya bagi yang beragama Islam.

Menurut Pencetus Ummah, PU Azman membuat sebuah perkongsian mengenai eyelash extension dari sudut agama Islam. 

“Eyelash extension dan bulu mata palsu dilihat haram kerana ada unsur melampau. Ada unsur penipuan. Si pemakai nak orang lain tahu tu bulu mata dia, padahal bukan. Kalau si pemakai tak niat macam tu pun tetap haram kerana orang lain ingat itu bulu mata asli dia, maka ada unsur penipuan.

“Haram kerana ada gam di atas kulit maka menghalang air wuduk dan mandi wajib. Kalau takda gam pun ia tetap haram kerana unsur penipuan.

“Haram kalau memudaratkan kesihatan bagi kes-kes tertentu. Kalau tak mudaratkan kesihatan pun ia boleh jadi haram kerana ada unsur penipuan. Haram kerana mengubah ciptaan Allah,” tulisnya di Instagram.

Tambahnya, wanita seharusnya bersyukur dengan setiap ciptaan dan kurniaan Allah SWT. 

Namun begitu, penggunaan bulu mata palsu diharuskan sekiranya ia bertujuan untuk menutup aib. 

“Ia boleh menjadi harus kalau untuk menutup aib iaitu bagi orang yang tiada bulu mata dan tujuan untuk kelihatan cantik depan suami dan tidak menghalang air, tidak najis dan tak rosakkan kesihatan. Eyelash extension tiada kena mengena dengan plug extension,” tambahnya.

Sementara itu, pelakon yang terkenal dengan imej berbulu mata, Rozita Che Wan turut meninggalkan soalan di ruangan komen pendakwah terkenal itu.

“Kalau orang dah tahu yang tu bulu mata palsu, macam mana?,” soalnya ringkas. 

Dalam masa sama, rata-rata pengikut PU Azman turut mengutarakan soalan yang sama. Boleh ke?

Jawab PU Azman, “Ia termasuk pula dalam kategori perhiasan melampau. Tapi pakai dalam rumah untuk suami dapat pahala Kak Bedah,” jawabnya.

Untuk si pemakai bulu mata palsu, apapun, tepuk dada tanyalah selera masing-masing ya! Jangan cakap PU Azman tak pesan pula.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Sat, 18 Jan 2020

Elly Mazlein Sah Isteri Kepada Azlan Dengan Sekali Lafaz!

Tahniah Kak Lina Pom Pom dan selamat melayari bahtera perkahwinan!

Hiburan Fri, 22 Mar 2019
Hiburan Wed, 9 Jan 2019

Bapa Aizat Amdan Meninggal Dunia

Al- Fatihah buat Datuk Amdan Bin Hj Mat Din…

LIFESTYLE Thu, 3 Jan 2019

Nak Turun Kadar Gula Dalam Darah Makan Peria Katak

Pemakanan ulam-ulaman seperti peria dan tomato semasa proses diet dapat mempercepatkan proses menurunkan berat badan

Hiburan Fri, 5 Jul 2019

Benda Negatif? Sorry, Next!

Teruskan menjadi Ibu Yang Terbaik!

Hiburan Thu, 12 Apr 2018

Aksi Panas Sajat Ketika Sesi Photoshoot!

Tapi, nampaknya sebaik sahaja photoshoot berlangsung mood Sajat pun kembali stabil. Al-maklumlah, banyak sangat hal yang perlu beliau selesaikan kan?

Hiburan Wed, 13 Nov 2019

Konsert The Legend 40 Tahun Rosli Mohalim Bakal Mengubat Rindu Peminat Sweet Charity

Peminat muzik rock tanahair jangan lupa saksikan konsert tribute Rosli Mohalim ni ok?

Hiburan Fri, 10 Aug 2018

JAMES第二单曲《Let‘s Get Away》与少女時代秀英合唱

美籍韩裔歌手兼创作才子James在毫无预警下于自己的社交媒体公布了第二首单曲《Let‘s Get Away》(Acoustic Version) 将与少女时代的秀英合唱!

Hiburan Tue, 5 Dec 2017

Shashi Kapoor Meninggal Dunia

Shahshi Kapoor meninggal dunia pada 5.20 petang, 4 Disember di Hospital Kokilaben. 

Hiburan Tue, 30 Apr 2019

Watak Murad Dalam Kamar Kamariah Buat Fizz Fairuz DiBenci Peminat

Wow! siap ada hashtag #kecammurad lah pula

| Live TV