Baru-baru ini, tindakan sebuah bank tempatan membekukan akaun bank pemegang tanpa sebarang notis dan penjelasan munasabah dianggap tidak sepatutnya berlaku.
Ini kerana, terdapat kira-kira 100 pemegang akaun bank yang berdaftar dengan sebuah bank tempatan tersebut meminta agar akaun mereka yang dibekukan sejak seminggu lalu dikembalikan segera apatah lagi ia menjejaskan urusanharian mereka.
Menurut individu yang dikenali sebagai Mohd Aimullah Mohd Zain, 26, pembekuan akaun berlaku pada 25 Januari lalu sehingga beliau tidak dapat mengeluarkan duit walaupun hanya RM10.
“Pada 25 Januari lalu, berlaku pembekuan akaun dan saya tidak dapat keluarkan walaupun RM10.
“Saya menghubungi pihak bank dan mereka memaklumkan ia kesalahan mereka disebabkan masalah sistem,” katanya.
Justeru itu, memorandum telah dihantar kepada Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan bagi meminta badan bukan kerajaan (NGO) itu mengambil tindakan sewajarnya memandangkan masalah ini menjejaskan ramai pengguna.
Bagaimanapun, pihak Bank Negara Malaysia (BNM) dalam satu kenyataannya memaklumkan, kesilapan dilakukan bank tempatan sehingga menyebabkan ratusan akaun dibekukan dan pemegangnya berhutang disebabkan oleh ‘jumlah berlebihan’ dikreditkan pihak bank ke dalam akaun pelanggan.
Sementara itu, pihak bank berkenaan kini cuba mendapatkan semula jumlah lebihan dikreditkan kepada pelanggan mereka bagi menangani isu tersebut.
Sumber / foto : Harian Metro