Gaya Hidup By: Bibi Ramli August 31, 2018 @ 6:00pm

Artis Ini ‘Melukis’ Potret Selebriti Dengan Menggunakan Rubik’s Cube, Tengok Sendiri Bagaimana!

Anda tahu apa itu Rubik’s Cube? Bagi yang tak tahu, ia merupakan sebuah permainan puzzle mencabar yang dicipta pada tahun 1974 oleh profesor seni bina dari Hungary, Ernő Rubik.

Ia berbentuk kiub plastik yang dilitupi dengan petak-petak segi empat sama yang berwarna-warni. Si pemain perlu pusing dan putar kiub tersebut hingga kesemua petak pada setiap segi adalah dalam warna yang sama.

Memang challenging tapi ada golongan yang mahir sampai mereka boleh selesaikannya dalam masa beberapa saat! Dan untuk itu, ada banyak kejohanan yang telah diadakan di seluruh dunia.

Juara untuk Kejohanan Rubik’s Cube Eropah 2010 adalah Giovanni Contardi yang berjaya menyelesaikan Rubik’s Cube sejak berumur 14 tahun. Kemudian dia mula menyertai perlawanan antarabangsa apabila mencecah belasan tahun dan memenangi kejohanan di Italy untuk 5 tahun berturut-turut.

Kini pada umur 24 tahun, dia tak layan dah kejohanan atau pertandingan tapi Giovanni telah mengalihkan minatnya ke arah bidang seni pula. Bukan seni lukis, tapi dia menghasilkan potret selebriti, dengan menggunakan Rubik’s Cube! 

Tak percaya? Tengoklah dalam video ini!

Gigih! Tak tahulah macam mana dia boleh terfikir nak buat. Menurut pembancuh kopi premium di sebuah kafe di Melbourne ini, dia boleh siapkan satu potret dalam beberapa jam saja.

“Saya mula dengan mencetak gambar selebriti yang saya minati. Saya gunakan grid untuk membahagikan potret tersebut kepada setiap bahagian kiub Rubik, supaya lebih cepat untuk saya menirunya.

“Kemudian saya pusing dan putarkan kiub-kiub Rubik saya untuk menyerupai gambar selebriti dan susun sebaris demi sebaris sampai siap.” 

Bagi Giovanni, perkara yang amat mencabar adalah fikir bagaimana nak guna kiub merah dan jingga untuk menampakkan shading dalam gambar yang dicetak.

Kini, dia telah siap menghasilkan lebih 20 potret termasuklah untuk gambar pelakon Jared Leto (sebagai The Joker), Emma Stone, Millie Bobbie Brown (sebagai Eleven) dan Marilyn Monroe; penyanyi Amy Winehouse serta model Gigi Hadid.

Bukan itu saja, Giovanni ingin mencuba untuk tingkatkan kesukaran seni ini dengan mengurangkan jumlah kiub Rubik yang digunakan.

“Setiap satu potret melibatkan lebih kurang 700 buah kiub. Lagi banyak kiub yang digunakan, lebih mudah untuk menghasilkan gambar. Jadi lebih challenging kalau kiub yang ada tak banyak dan hanya 6 warna saja yang saya boleh guna.”

Impiannya yang seterusnya adalah untuk menghasilkan potret kiub Rubik yang kekal untuk pelanggan dari serata dunia. Inspiring sungguh!

Pandai dia mencari idea untuk berseni, kan? Kalau penulis, nak selesaikan Rubik’s Cube itu pun tak pass!

Jom kita tengok hasil-hasil kerja Giovanni.

Robert Downey Jr. / Iron Man

 

A post shared by Giovanni Contardi (@jvenb) on

Will Smith

 

A post shared by Giovanni Contardi (@jvenb) on

Millie Bobby Brown sebagai Eleven dari siri Stranger Things

 

A post shared by Giovanni Contardi (@jvenb) on

Amy Winehouse

 

A post shared by Giovanni Contardi (@jvenb) on

Gigi Hadid

 

A post shared by Giovanni Contardi (@jvenb) on

Bonus!

Jom saksikan bagaimana Giovanni menyelesaikan Rubik’s Cube dalam masa 12 saat… dengan menggunakan satu saja tangan!

Fuyooo!

Sumber: Insider, Metro

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Fri, 14 Sep 2018

7 Lagu Bertemakan Malaysia Yang Boleh Membakar Semangat Anda

Jom sambut Hari Malaysia dengan menyanyikan lagu-lagi ini sama-sama.

Gaya Hidup Tue, 6 Feb 2018

Tip Elak Cemburui Kebahagiaan Orang Lain

Siapa sahaja yang boleh menafikan impak negatif cemburu yang antaranya boleh mengundang tekanan, menyekat kebebasan, menjurus ketidakpuashatian dan seterusnya menyebabkan individu membuat sesuatu tidak terjangka.

Gaya Hidup Wed, 18 Jul 2018

Basahkan Tekak Anda Dengan Dua Minuman Ini. Memang Segar & Puas!

Memang ‘heaven’ lah kalau dapat minum air sejuk!  

Gaya Hidup Mon, 22 Jul 2019
Gaya Hidup Thu, 31 May 2018

Kalau Nak Kurus Di Pagi Raya, Amalkan Tip Diet Ini

Anda boleh cuba tip diet ini sepanjang bulan Ramadan!

Gaya Hidup Mon, 19 Aug 2019

Stesen mengecas telefon secara percuma sebenarnya merbahaya!

Kalau percuma tak semestinya selamat.

Gaya Hidup Thu, 27 Sep 2018

Saksikan Persembahan Koir ‘Voci Vivace’ Oleh The Canticle Singers 6 & 7 Oktober Ini

Kalau anda nak tukar mood, cuba tonton seni muzik ini pula.

Gaya Hidup Wed, 13 Jun 2018

Jangan Biarkan Karpet Anda Penuh Hama! Ikuti 5 Langkah Penjagaan Ini

Percayalah, karpet yang mempunyai hama akan menjejaskan kesihatan anda.

Gaya Hidup Mon, 9 Apr 2018

Ini 10 Restoran Paling Aneh Di Dunia. No. 2 Gerenti Buat Tekak Anda Loya

Kombinasi hidangan yang menyelerakan dan konsep dekorasi yang hebat, pastinya membangkitkan keterujaan untuk pengunjung kembali semuala ke restoran anda.

Featured Wed, 25 Mar 2020

| Live TV