Gaya Hidup By: tex_admin January 8, 2018 @ 9:41am

Nak Tahu Anda Sihat Atau Tak, Ini 6 Warna Darah Haid Yang Anda Kena Pantau

Setiap bulan, apa yang selalu wanita akan tertunggu-tunggu? Sudah semestinya kitaran haid untuk sampai betul tak? Kalau haid tak sampai pada masa yang sepatutnya, risau juga dibuatnya. Tetapi, tahukah anda bahawa warna darah haid kita mempunyai maksud yang tersendiri? Rupa-rupanya, setiap warna yang berbeza menerangkan apa yang kurang dan apa yang terlebih dalam badan kita. Nak tahu apa maksud disebalik warna darah haid kita? Jom kita tengok 6 warna yang berbeza ini.

1. KALAU WARNA ALA-ALA MERAH JAMBU

Jika warna darah ke arah merah jambu atau ‘pinkish’, ini bermakna anda mengalami tahap estrogen yang rendah. Kajian menunjukkan bahawa jika anda mempunyai tahap estrogen yang rendah, ini bermakna anda terlebih bersenam. Bila terlebih bersenam, ia akan menjejaskan peredaran haid anda. Jangan ambil mudah kerana, tahap estrogen yang rendah boleh menyebabkan anda mengalami osteoporosis jika tidak dirawat dengan segera. Jadi, selepas ini kalau agak-agak nak dekat dengan ‘period’ tu, kurangkan aktiviti bersenam ya!

2. KALAU WARNA CAIR

Warna darah haid yang cair ini bermaksud bahawa anda kekurangan nutrisi. Kajian dari Mount Sinai School of Medicine di New York mengatakan bahawa jika darah haid adalah cair dan seperti cecair, ini bermakna anda telah tergolong dalam kalangan orang yang boleh mendapat penyakit anemia. Tambah pula jika semakin hari semakin cair darah haid tersebut. Oleh itu, kalau keadaan berlarutan, anda dinasihatkan untuk berjumpa dengan doktor untuk rawatan lanjut.

3. KALAU WARNA COKLAT CAIR

Kurang membuang air kecil adalah salah satu penyebab kenapa darah haid berwarna coklat gelap. Ini kerana, darah yang berlebihan akan lebih lama tersimpan dan tidak melalui proses pembuangan air kecil. Jangan risau, situasi ini adalah normal. Kitaran dan warna haid bagi setiap wanita itu adalah berlainan. Jika anda dapati darah haid berwarna coklat gelap, ketahuilah bahawa ini adalah proses biasa pada awal haid dan hujung kitaran haid.

4. KALAU WARNA MERAH GELAP

Warna merah gelap dan tekstur ala-ala jem strawberi adalah salah satu warna darah haid yang akan dialami oleh wanita. Ini bermaksud bahawa anda mempunyai tahap progesterone yang rendah dan tahap estrogen yang tinggi. Jika ketulan darah agak besar dari kebiasaan, ini bermakna anda mengalami ketidakseimbangan hormon yang tinggi. Jadi, disarankan untuk anda mengurangkan kadar pengambilan produk tenusu, kacang dan makanan manis untuk tengok perbezaannya. Jaga-jaga, jangan sampai berlakunya ‘uterine fabroids’.

5. KALAU CAMPURAN MERAH DAN KELABU

Jaga-jaga, jika anda mempunyai darah haid yang berwarna merah bercampur kelabu, anda perlu mendapatkan rawatan doktor dengan cepat. Ini kerana, kemungkinan besar anda telah terjebak dengan apa yang dipanggil STD iaitu ‘sexually transmitted infection’. Ini bermaksud anda boleh berjangkit dengan kuman tanpa disedari dan begitu juga pasangan anda. Jangan berlengah lagi, cepat-cepat dapatkan rawatan doktor.

6. KALAU WARNA MERAH TERANG

Ini adalah warna yang diidamkan oleh semua wanita! Jika darah haid anda berwarna merah terang dan kelihatan seperti jus buah ceri, ini bermakna anda mempunyai tahap kesihatan dan kitaran haid yang normal. Memang setiap wanita mungkin akan mempunyai pengalaman haid yang berbeza tetapi jika anda mempunyai darah haid sebegini secara konsisten, ini bermakna anda mengalami tahap hormon yang normal.

Jangan lupa ‘check’ lepas ni!

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Thu, 18 Jul 2019

Nama hidangan dalam menu restoran ini kelakar sungguh!

Anda tengoklah sendiri. Kreatif, kan?

Acara Tue, 26 Mar 2019
Gaya Hidup Tue, 25 Sep 2018
Featured Wed, 20 Jun 2018

Kalau Nak Beg Kulit Anda Sentiasa Nampak Baharu, Lakukan Teknik Pembersihan Ini!

Bersihkan dan cuci beg tangan kulit anda untuk sentiasa nampak cantik dan macam baharu lepas beli!

Gaya Hidup Wed, 28 Feb 2018

Pernah Makan Bakso Beranak? Wah Banyaknya Bebola Daging!

Bakso beranak? Korang pernah dengar tak? Bunyi macam pelik macam mana boleh beranak! Korang yang suka makanan Indonesia mesti dah tahu bakso ini jenis makanan yang macam mana kan? Kalau dapat makan bakso panas-panas ditambah pula dengan kepedasan sambal fuhhh memang sedap! 

Featured Sun, 13 May 2018

Rawat Rambut Rosak Dengan Pati Minyak Semula Jadi Ini. Hasilnya, Sihat & Berkilau

Kandungan minyak semula jadi ini pasti membantu mengekalkan kesihatan mahkota rambut anda agar ia sentiasa sihat berkilau.

Featured Fri, 7 Sep 2018

Ibu Jari Dipotong Gara-Gara Obsesi Mengigit Kuku

Ketagihan Courtney mengigit jari bermula sejak 2014 selepas menjadi mangsa buli di sekolah.

Featured Thu, 5 Mar 2020
Gaya Hidup Thu, 5 Apr 2018

Anda Rasa Yang Mana Di Antara Dua Jenis Makanan Ini Ada Lebih Banyak Kalori?

Gambar-gambar menunjukkan yang ada sesetengah makanan yang anda ingat sihat sebenarnya tak.

Featured Mon, 23 Mar 2020

Raja Permaisuri Agong sedia hidangan untuk kakitangan hospital

Untungnya dapat rasa air tangan Tunku Azizah

| Live TV