Categories: Trending

Jom Semak Senarai Kategori Layak Buat Permohonan Rayuan BPR 2021

Bagi mereka yang gagal menerima Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) jangan risau, pemohon yang tidak berjaya kini boleh mengemukakan permohonan rayuan bermula  15 hingga 30 Jun 2021 ini.

Oleh itu, jom semak senarai kategori yang layak untuk membuat permohonan rayuan BPR 2021.

Kategori Layak Membuat Rayuan

Terdapat hanya 2 kategori pemohon yang layak membuat rayuan BPR iaitu:

  1. Pemohon yang berstatus Tidak Lulus BPR 2021; atau
  2. Pemohon yang berstatus Lulus BPR 2021 dan terhad kepada rayuan bagi tambahan anak, perubahan status perkahwinan, dan perubahan pendapatan sahaja.

Kod alasan tidak lulus & Dokumen Sokongan yang diperlukan

Bagi pemohon yang ingin membuat rayuan, mereka perlu menghantar dokumen sokongan berdasarkan kod alasan tidak lulus iaitu:

  1. MyKAD Pemohon – Maklumat Pengenalan Pemohon berbeza dengan semakan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) melibatkan Nama/Nombor Pengenalan/Status Kewarganegaraan
  2. MyKAD/MyPR/MyKAS Pasangan – Maklumat Pengenalan Pasangan berbeza dengan semakan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)
  3. MyKAD/MyKID Anak DAN  Sijil Lahir Anak (bagi pengesahan status Kewarganegaraan) – Maklumat Pengenalan Anak berbeza dengan semakan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)
  4. MyKAD/MyKID Anak DAN Sijil Lahir Anak Angkat (bagi pengesahan status Kewarganegaraan) – Hubungan Pertalian antara Anak dan Pemohon/Pasangan tidak sepadan dengan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)
  5. Dokumen Pengenalan Pasangan – Maklumat Pengenalan Pasangan perlu pengesahan
  6. Kad OKU yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) / Dokumen pembuktian tamat belajar bagi tahun 2020/2021 bagi pemohon berumur 21 tahun dan ke atas – Pemohon tidak melepasi syarat kelayakan bagi Kategori Bujang
  7. Pembuktian belajar sepenuh masa anak bagi tahun 2020/2021 – Semakan agensi mendapati Anak tidak melepasi syarat kelayakan bagi umur lebih dari 19 tahun sebagai Pelajar Sepenuh Masa
  8. Tidak perlu sebarang pembuktian pendapatan kerana semakan pendapatan akan dilakukan secara terus dengan agensi yang telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia. – Semakan rekod agensi mendapati pendapatan Pemohon/Pasangan melebihi RM5,000
  9. Tidak perlu sebarang pembuktian pendapatan kerana semakan pendapatan akan dilakukan secara terus dengan agensi yang telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia. – Semakan rekod agensi mendapati pendapatan pemohon melebihi RM2,500
  10. Tidak perlu sebarang pembuktian pendapatan kerana semakan pendapatan akan dilakukan secara terus dengan agensi yang telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia. – Anak mempunyai pendapatan berdasarkan semakan agensi
  11. Dokumen Tamat Perniagaan dalam tempoh sehingga 28 Februari 2021 ATAU Sijil Pendaftaran Perniagaan sekiranya tidak lulus disebabkan pemohon dan pasangan mempunyai perniagaan yang sama. – Pemohon/pasangan memiliki 3 atau lebih Perniagaan Milikan Tunggal/Perkongsian
  12. Semakan maklumat perniagaan akan dilakukan secara terus dengan agensi yang telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia. Namun, sekiranya pemohon mempunyai sijil letak jawatan pengarah syarikat/tamat perniagaan yang dikeluarkan pihak Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) bagi perniagaan yang dinyatakan, dokumen letak jawatan/tamat perniagaan yang diterima untuk dimuatnaik atau dikemukakan adalah dalam tempoh sehingga 28 Februari
    2021. – Pemohon berdaftar sebagai Pemegang Saham/Pengarah Syarikat/Perkongsian Liabiliti Terhad
  13. pemohon mempunyai sijil letak jawatan pengarah syarikat/tamat perniagaan yang dikeluarkan pihak Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) bagi perniagaan yang dinyatakan, dokumen letak jawatan/tamat perniagaan yang diterima untuk dimuatnaik atau dikemukakan adalah dalam tempoh sehingga 28 Februari 2021. – Pasangan berdaftar sebagai Pemegang Saham/Pengarah Syarikat/Perkongsian Liabiliti Terhad

Bagaimanapun, untuk mengetahui dengan lebih terperinci senarai sebab dan sokongan yang diperlukan bolehlah hubungi pihak LHDNM di talian 1-800-88-2747 atau melayari laman web https://bpr.hasil.gov.my/ untuk mendapat maklumat lanjut.

Cara mohon rayuan BPR 2021

Untuk membuat permohonan rayuan BPR, terdapat 2 kaedah yang boleh dilakukan iaitu:

Secara Online

  • Layari portal rasmi BPR iaitu https://bpr.hasil.gov.my/.
  • Log masuk dengan memasukkan no kad pengenalan dan klik butang ‘Semak.’
  • Masukkan kata laluan dan klik butang ‘Log Masuk.’
  • Mohon rayuan dengan memuat naik dokumen sokongan yang diperlukan.

Penghantaran Borang Rayuan BPR

  • Borang Rayuan BPR 2021 boleh dihantar di Cawangan/Pusat Khidmat Hasil (PKH) / Urban Transformation Centre (UTC) LHDNM yang berhampiran secara janji temu.

Tarikh Pembayaran

Pemohon yang berjaya dalam permohonan rayuan BPR akan menerima pembayaran BPR Tambahan dan BPR Fasa 3 pada Ogos 2021.

 

ARTIKEL BERKAITAN : Tempoh Rayuan Bantuan BPR Dibuka Mulai 15 Jun Ini Sehingga…

 

Sumber  :LHDNM

Salma Syahbuddin